onsdag 5 december 2018

Vad ska man göra för att få den respekt man förtjänar?

Recension av BlacKkKlansman

Ikväll tänker jag tipsa om Spike Lees BlacKkKlansman som kom i år. Han är känd för filmerna Rodney King, Pass over och Oldboy.

Ron Stallworth, John David Washington, vill göra karriär inom polisväsendet, men hans hudfärg sätter käppar i hjulet för honom. Att vara en afroamerikans polisman i ett rasistiskt klimat där Ku Klux Klan växer sig allt starkare börjar han smida en plan. Han ska infiltrera organisationen och samtidigt kommer han att få den respekt som han förtjänar. Är planen genomförbar?

BlacKkKlansman är en välgjord rulle med ett genomarbetat manus som bygger på verkliga händelser. Regin är fin och bildberättandet är snyggt. Spik Lee har skrivit manus tillsammans med Charlie Wachtel, David Rabinowitz och Kevin Willmott. Det krävdes tydligen fyra stycken för att skriva en sådan bra dramakomedi. Jag skulle själv inte kalla den för en dramakomedi utan mer en dramafilm med komiska inslag. Den är inte en typisk dramakomedi. I BlacKkKlansman är det betydligt mer allvar och ett tungt ämne gestaltas. Filmen innehåller en hel del svärta och den är spännande så att det förslår. Situationerna kan uppfattas som ironiska och det är kul. Speciellt när de driver med att rösten står i relation till en persons hudfärg.

Filmen är problematiserad på flera plan. Ron vill passa in i samhället och försöker att anpassa sig till poliskollegornas sätt att vara samtidigt som han vill passa in i studentkåren för afroamerikaner. Han slits mellan två olika kulturer. Hur mycket av sig självt är värt att ta bort för att passa in? Varför räcker det inte att vara sig själv? Är några av frågorna som väcks i mitt huvud.

Jag rekommenderar BlacKkKlansman till dig som vill se en dramafilm med rötterna i verkliga händelser. Trevlig kväll!