onsdag 30 januari 2019

Tragiskt, vackert och mystiskt i en härlig blandning


Recension av Gräns


Ikväll är det dags för ett långnovell-tips för ovanlighetens skull. Jag har läst John Ajvide Lindqvists Gräns. Den publicerades första gången i en novellsamling och förra året gavs den ut som kortroman. Filmatiseringen av novellen visas just nu på biograferna.


Tina lever i en destruktiv relation. Hon är medveten om att hon inte är en skönhet och nöjer sig med att leva ihop med den utnyttjande och ständigt otrogne Roland. Hon är i alla fall inte själv. Tinas unika förmåga till att kunna lukta sig till människors skuldkänslor är perfekt i hennes jobb som tulltjänsteman. Ett jobb som hon gör fläckfritt tills en dag när den mystiske Vore kommer. Han luktar annorlunda. Väskans innehåll visar inget ovanligt. Tinas besatthet att lista ut vad Vores hemlighet är övergår till något annat. Är det kärlek? Vem är Vore och vad är det för hemligheter han döljer?

Gräns är en välskriven kortroman som lockar till mer läsning. Det är en sträckläsningsbok utan tvekan. Läsaren blir som en detektiv. Jag försöker på alla sätt och vis att lista ut hur allt hänger ihop. När jag tror att det inte kan komma fram fler hemligheter kommer nästa. John Ajvide Lindqvist har lyckats att skapa en händelserik berättelse i ett kort format. Gräns upplevs som en långroman för att det händer så pass mycket under dessa sidor utan att det känns snurrigt eller rörigt. Det är många trådar som knyts samman till en fantastisk berättelse som jag länge kommer att komma ihåg.

Det är vackert skrivet och målande. En inre film spelas upp när jag läser Gräns. Jag blir Tina och ser det hon ser och känner det hon känner. Hela berättelsen suger tag i sin läsare och drar den in i sin värld. Det blir en magisk läsning och ett vemod slår till när det är slut. Jag vill ha mer.

Det ska bli spännande att se hur filmen förhåller sig till sin källa. Kan filmen kan fånga sin tittare lika bra som boken fångar sin läsare? Filmen belönades med sex Guldbaggar bland annat för bästa film, kvinnliga huvudroll och manliga biroll. Det kommer att bli en tur till bion på måndag ses vi där?

Jag rekommenderar Gräns till dig som vill läsa en fantasynovell. Det är en novell för dig som vill bli introducerad till genren fantasy. Gräns är en bra inkörsport. Trevlig kväll!

Betyg: 4 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nyårslöftet är infriat!

Förra nyår gav jag mig själ ett löfte om att jag skulle försöka sticka en kofta. Efter ett antal försök som resultera i att jag repade upp ...