tisdag 19 februari 2019

Kampen fortsätter – Alita är hämndens stridande ängel

Recension av Alita: Battle angel

I helgen blev det bio som vanligt och den här gången blev det Robert Rodriguez Alita: Battle angel. Han är känd för filmer som Sin city: A dame to kill for, Spy kids 4D och Machete. Manusskribenter är James Cameron, Laeta Kalogridis och Robert Rodriguez. Filmen är baserad på Yukito Kishiros mangaserie om Alita.

På skrottippen gör Dr Dyson Ido sitt livs fynd. Han hittar ett huvud av en cyborg som fortfarande lever. Han ger henne en kropp och döper henne till Alita, efter sin döda dotter. Alita minns ingenting av sitt tidigare liv, men hennes hjärna minns rörelser och den förlorade stridstekniken panzer kunst. Hennes törst efter att slåss mot fiender växer sig allt starkare. En törst som styr in henne på banan som prisjägare.

Invånarna i Järnstaden påminns dagligen om deras låga status. I himlen svävar Zalem. Staden där överklassen lever i lyx och trygghet. De dumpar allt sitt skräp rätt ner i Järnstaden och invånarna får leva på deras rester. Nova, Zalems mäktigaste man, gör allt för att mörda Alita som vägrar att dö. Hennes minne skaver i bakhuvudet och hennes stridslystnad mot Nova vaknar. Vem är han och varför vill han ta hennes liv? Han jagar inte henne för hennes attraktiva reservdelar?

Alita: Battle angel är en välgjord film med snygg animering och välskrivet manus. Det finns en steampunk-känsla i filmen med alla maskiner och industriella uppfinningar som återfinns i varje bildruta. Filmen är en blandning av manga, äventyr, sci-fi, cyberpunk och steampunk. Den har något för alla. I litteraturens värld skulle böckerna klassas som crossover och det kan man gott och väl kalla filmen för. Det är en film som riktar sig till en bred publik. För den som gillar manga, action, äventyr eller animerat.....ja, listan kan göras lång.

Robert Rodriguez är absolut inte en av mina favoritregissörer. Han brukar vara ganska ojämn i sitt hantverk, men det kanske är det här han ska hålla på med. Alita är snygg och det gedigna hantverket lyser igenom. Jag såg filmen i 3D och det är definitivt värt att sitta igenom filmen med skavande glasögon.

När James Cameron är inblandad i projekt lägger jag mina förväntningar på en låg nivå. Mannen är inte känd för att ha unika idéer. Alita har ett välskrivet manuset och med tanke på att de är tre som står för idéerna är nog anledningen till varför det är så pass bra som det är. Det finns även en bra grundidé att luta sig emot.

Christoph Waltz som tar sig an rollen som Dr Ido ser ut som att han hör hemma i både en noir- samt steampunk-film. Han hade lika gärna kunnat vara med i en serietidning. Han har en kostym som påminner om en hårdkokt privatdetektiv som är ut och slåss mot de kriminella. Han har dessutom vissa likheter med Victor Frankenstein. Han lagar människor och cyborg med delar han både byggt själv samt hittat. Han bygger sitt egna "monster", i det här fallet blir monstret en cyborg med blodig tand.

Jag rekommenderar Alita: Battle angel till dig som vill med på ett fartfyllt äventyr med massor av stunts och en smutsig intrig. Trevlig kväll!