onsdag 20 februari 2019

Kan sinnena spela spratt med en?


Recension av Yrsel


För ovanlighetens skull har jag läst en spänningsroman. Den här gången blev det boken Yrsel. Jag vill först och främst tacka Annika Widholm för recensionsexemplaret. Boken gjorde entré på marknaden förra året.


Cara är lycklig med sin pojkvän Markus och livet kunde inte vara bättre. Från ingenstans börjar hon känna sig yr och svimningsanfallen kommer och går. Dessutom börjar hon känna sig uttittad och förföljd. Hon vaknar upp på ställen och minns inte hur hon har kommit dit. Till råga på allt försöker Cara få kontakt med Markus tonårsdotter som vägrar att se Cara som en ny medlem av familjen. Dottern kan inte komma över sin mors död. I lägenheten har Markus ett rum som jämt är låst och Cara har ingen aning om vad som finns i det mystiska rummet. Kan det ha något att göra med att hon känner sig förföljd eller med svimningsanfallen?

Annika Widholm har gjort sig ett namn som barnboksförfattare och Yrsel är hennes vuxendebut. Det är en riktigt spännande thriller som sätter klorna i sin läsare. Det enda som jag tyckte va synd var att yrselattackerna som var det mest spännande inslaget slarvades bort lite i handlingen. 

Annika Widhloms rutin av att skriva märks tydligt. Hon skriver en thriller som andas rysare i vissa partier. Den är spännande med krypande känsla och nervkittlande i en salig blandning.

Boken är definitivt en sträckläsningsbok. Den är välskriven och språket är lättläst. Allt fokus ligger på handlingen. Eftersom den är unik i sin berättelse passar den alla som gillar att läsa böcker där det inte finns någon tydlig eller närvarande fiende. Det är en bok där det centrala är den skrämmande känslan och ovissheten. Därmed flirtar boken lite med gotikens terror. 

Jag rekommenderar Yrsel till dig som vill läsa en spänningsroman med många vändningar och svängningar. Trevlig kväll!

Betyg: 4 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nyårslöftet är infriat!

Förra nyår gav jag mig själ ett löfte om att jag skulle försöka sticka en kofta. Efter ett antal försök som resultera i att jag repade upp ...