tisdag 12 februari 2019

När verkligheten är tråkig – krävs bara lite fantasi


Recension av Hey Dolly


Kvällens boktips är en bok som gått mig helt förbi. Anledningen till att jag hittade den är för att den ingår i min litteraturlista. Boken Hey Dolly kom 2008 och den är skriven av Amanda Svensson.


Boktips. Amanda Svensson har skrivit en humoristisk bok med svärta. 

Dolly är en ganska normal tjej i övre tonåren. Hon är tillsammans med Mårten och allt det som är spännande i början av ett förhållande lyser med sin frånvaro. Det mesta går på rutin och Dolly flyr verkligheten för en tripp i fantasins värld. Hon får svårt att skilja på vad som är verklighet och vad som är fantasi.

Amanda Svensson skriver humoristisk som på sidan 22: ” På byrån ligger en ask Noblesse och sjunger på sista versen. Hum di dum di dum, du har uppfört dej finfint lilla Dolly darling! nynnar de små chokladplattorna som smälter på min tunga som hjärnsubstans om våren.” För dig som undrar hur hjärnsubstans känns vet du numera svaret. Det är sådana beskrivningar som finns på flertalet sidor i boken som gör att jag vill fortsätta att läsa. Boken är både underhållande och snyggt skrivet.

Hey Dolly är lättläst och full av humor. Det är en bok som får dig att sväva in i fantasins resa. Det är ett porträtt av en tjej som älskar att dagdrömma för att fly vardagen och dess tristess.

Jag rekommenderar Hey Dolly till dig som vill läsa en dramabok med svärta och humor. Trevlig kväll!

Betyg: 3 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nyårslöftet är infriat!

Förra nyår gav jag mig själ ett löfte om att jag skulle försöka sticka en kofta. Efter ett antal försök som resultera i att jag repade upp ...