tisdag 19 mars 2019

Kärlek kommer i de mest udda versioner

Recension av The shape of water

Ikväll är det dags för ett tips om en monsterfilm. Jag har sett filmen The shape of water som är regisserad av Guillermo del Toro. Filmen kom 2017. Han är känd för filmerna Hellboy 1 & 2, Blade 2 och Pans labyrint.

Stumma Elisa jobbar på ett laboratorium som städerska. Hon lever ett fridfullt liv och är bästa vän med sin äldre granne Giles. Hon har ett rutinmässigt liv och är nöjd med det. Allt förändras när hon kommer i kontakt med ett hemlig experiment. En vattenvarelse tas till laboratoriet och hon blir fascinerad. En udda vänskap tar form mellan Elisa och varelsen. Kan hon stå vid sidan om och se på hur forskarna utnyttjar och skadar honom?

The shape of water är en välgjord film. Hantverket är imponerande och bildberättandet lika så. Det är snygga färger som påminner 60-talet och miljöerna känns autentiska. Monstret från den svarta lagunen är huvudpersonen i detta fantastikäventyr. Det är en film om skönheten och odjuret som blir som förälskade. I det här fallet är odjuret ett monster, men ändå. Det är romantiskt, surrealistisk och brutalt vackert. Vad mer kan du förvänta dig av en film? Inget. Filmen har allting. Del Toro har varit lite ojämn den sista tiden, men när han är bra är han klockren. Äntligen blickar han tillbaka till Pans labyrint och gör en lika vacker film en gång till. Det är den här monsterromantiken som är hans bästa element.

Sally Hawkins gör en enastående insats i filmen. Hon är trovärdig i sin roll som Elisa. Med ett fåtal repliker lyckas hon förmedla känslor genom sitt kroppsspråk och minspel. Jag hänförs av hennes sätt att röra sig i de olika situationerna och hennes sätt att kommunicera med monstret. Doug Jones som spelar varelsen Amphibian Man är lika imponerande. Hans enda verktyg är sitt kroppsspråk. Han använder det väl. Det är antagligen avsaknaden av repliker mellan kärleksparet som gör att alla andra komponenter i en film måste klaffa för att det ska bli magiskt.

Jag rekommenderar The shape of water till dig som vill se en annorlunda kärlekshistoria med fantasyinslag. Trevlig kväll!