måndag 18 mars 2019

Hur stor press kan en person klara av?

Recension av Stjäla the show

Återigen har jag gett mig i kast med en utmaning. I år blir det igen Hyllvärmareutmaningen för att den är ju genialisk. Stjäla the show är ännu en sådan där bok som jag tänkt länge att jag läsa. Nu har äntligen tagit mig i kragen och läst den. Boken kom 2013 och är som sin föregångare Only väg is upp som är skriven av Emmy Abrahamson. Vill du läsa mina tankar om några av hennes andra titlar klicka på respektive titel: Hur man görsuccé på dårhus, Hur man förälskar sig i en man som bor i enbuske och Min pappa är snäll och min mamma är utlänning.

Boktips. Livet är ingen dans på rosor och det visa Emmy Abrahamson i Stjäla the show.

Filippas liv är fullt av upp och ner gångar. Hon känner av den hårda konkurrensen om rollerna. Anna som är en talang kammar hem de flesta huvudrollerna och Filippa har ingen aning om hur hon ska lyckas. Hon trivs med de roller hon får, men hon längtar efter mer. Filippas vän Paul verkar må sämre och sämre tills en dag när han totalt flippar ur på en lektion och ingen vet varför. Livet på skolan var inte alls så glamouröst som hon först trott. Killarna tafsar så fort de får chansen, någon tycker att det är kul att fisa och den tredje har en hemsk andedräkt. Trots allt detta är Filippa ändå i sin önskedröm. Hon får gå på scenskola och hon är i London. Vad mer kan gå fel?

Stjäla the show är en snabbgenomgång om Filippas resterande tid på dramaskolan. Det märks att det här är en mellanbok i serien. Den har inte alls samma charm som den första boken, vilket är synd. Jag kommer att läsa den tredje och avslutande delen för att jag vill veta hur det ska gå för hjältinnan.

Själa the show är mer allvarlig än den första. Emmy Abrahamson skriver om depressioner och vad som krävs för att återhämta sig i från en sådan. Det är fint. Hon vill visa att den hårda pressen med att lyckas kan vara alldeles för hög för vissa. Hon målar upp en realistisk värld där allt inte är så glamouröst som man lätt kan tro. Hon visar en värld som är både trovärdig och ligger nära till hands.

Språket är enkelt och humoristiskt. Det är i humorn som Emmy Abrahamsons styrka sitter. Hon kan vrida till en situation på ett sätt som gör den humoristisk. Det är en underhållande bok till och med när den blir riktigt svart i handlingen. Under all svärta ligger ett latent hopp som väntar att få komma upp till ytan.

Jag rekommenderar Stjäla the show till dig som har läst den första boken. De här böckerna måste läsas i ordning. Det är en bok för dig som vill få en inblick hur det är att gå på teaterskola. Det blir spännande att läsa hur hon tar sig an Filippas liv i den tredje och avslutande delen. Trevlig kväll!