fredag 17 maj 2019

Alla behöver vardagshjältar


Recension av Vem är skuggan?


Jajamän, det är dags för ytterligare ett ”Bookface”. Det är ju trots allt fredag. Idag ska jag tipsa om en barnbok som kom 2017. Den är skriven av Lotta Sundin och heter Vem är skuggan?


Personen i motorcykelhjälmen är orädd. Denne tar sig an buse efter buse. När skuggan ser en person i fara kan denne inte låta bli att ingripa. 

Tuva går i skolan och har svårt att skaffa kompisar. När Julia börjar i klassen förändras allt. Hon vill nämligen bli vän med Tuva. Tuva ställer sig frågande till detta faktum och kan hon lita på Julia?

Lotta Sundin har tagit sig an en bok om att vara vardagshjälte eller superhjälte för den delen. Det är alltid trevligt att komma i kontakt med böcker som har hjältinnor i huvudrollen. 

Språket är lättläst och boken passar ypperligt som högläsningsbok. Bokens publik är cirka 9-12 år.

Det här är en bok för den som vill läsa något spännande och fartfyllt. Vem är skuggan? är lätt att ta till sig och dess problematik går att applicera i vardagen. Den ställer frågor om: Hur gör man för att passa in och hur skaffar man sig vänner?

Jag rekommenderar Vem är skuggan? till dig som letar efter högläsningsbok eller bara vill läsa om en tuff brud med moralen som kompass. Trevlig helg!

Betyg: 3 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nyårslöftet är infriat!

Förra nyår gav jag mig själ ett löfte om att jag skulle försöka sticka en kofta. Efter ett antal försök som resultera i att jag repade upp ...