måndag 20 maj 2019

Att våga bryta mönster

Recension av Dröm vidare

Ikväll är det dags för ett svenskt filmtips. Det hör verkligen inte till vanligheterna att jag ser en svensk film, men nu har jag gjort det. Jag har sett Dröm vidare av Rojda Sekersöz. Det är hennes långfilmsregidebut. Filmen kom 2017 och Johanna Emanuelsson har skrivit manuset.

Mirja kommer ut från fängelset och möts som en hjältinna av sina kompisar. Hennes vapendragare i vått och torrt. Livet utanför grindarna är ganska tufft och pengarna lyser med sin frånvaro. Mirjas mamma föredrar att ligga hemma på soffan och röka istället för att jobba. Hennes hobby är att skälla på Mirja om att hon är jobbig och måste skärpa till sig. Mirja får axla rollen som både storasyster och mamma. Hon snattar godis och mat i affären för att inte familjen ska svälta. Mirja inser att hon måste bryta med sitt förflutna för att komma vidare för att inte förlora det hon älskar mest i hela världen, sin syster. Kan vännerna acceptera hennes flykt från kriminaliteten och in i ett anständigt liv?

Dröm vidare är en fantastisk skildring av ett tufft tjejgäng som gör allt för att ta sig framåt utan att anpassa sig efter samhällets regler. Det märks inte att Rojda Sekersöz långfilmsdebuterar. Hon känns som en väletablerad regissör som vet hur hon ska förmedla fina personporträtt och belysa samhällsproblem som svartjobb och trasiga relationer.

Johanna Emanuelsson har jobbat bra med manuset. Det är en fin dramaturgi och jag har svårt att släppa ögonen från filmen.

Evin Ahmad, känd från I nöd eller lust, som spelar Mirja ger en fantastisk insats. Hon är trovärdig i sin roll. Evin Ahmad gestaltar en besviken och tuff tjej som finner tryggheten i sin arbetskamrats råd och får ett bättre självförtroende genom jobbet. Hon vill vara duktig och tjäna pengar. Mirja ser ett liv utanför kriminalitetens bojor och orättvisorna. Det är fina skådespelarinsatser från hela ensemblen.

Dröm vidare är en jävlar anamma film som förmedlar stryka, girl power, lojalitet och vänskap. Även om man glider ifrån sina vänner finns de där om de är äkta när man behöver dem som mest. Det är inte ofta som det kommer filmer som gestaltar tjejgäng. Girlhood är en sådan film, du kan läsa mina tankar om filmen här, som visar på tuffhet och kravet att klara sig själv. Det behövs flera filmer om tjejgäng som utmanar de andra filmerna som oftast handlar om tuffa killar. Det är intressant att se ur tjejernas synvinkel på vardagen i gänget.

Jag rekommenderar Dröm vidare till dig som vill se en välgjord svensk ungdomsfilm med mycket känsla och girl power. Trevlig kväll!