onsdag 22 maj 2019

Håll hårt i plånboken för annars kanske den försvinner...


Recension av The Hustle


I helgen blev det bio igen och den här gången blev det The Hustle med Anne Hathaway och Rebel Wilson i huvudrollerna. Chris Addison långfilmsdebuterar. Han har tidigare regisserat tv-serieavsnitt. Filmen är skriven av fyra personer, Stanley Shapiro, Paul Henning, Dale Launer och Jac Schaeffer. Stanley Shapiro och Paul Henning skrev originalmanuset till Rivierans guldgossar som ligger till grund för kvällens blogginlägg. Dale Launer är van att skriva komedier och har bland annat skrivit manus till Love potion no 9 och Bild date. Jac Schaeffer har skrivit manus till Timer och är aktuell med manuset till Black widow, som inte har haft premiär ännu.


Snobbiga och glamourösa svindlaren Josephine Chesterfield, Anne Hatahway, får en smärre chock när hon inser att hon stöter på en amatör, eller det är vad hon tror, Penny, Rebel Wilson. Hon tänker inte stort när hon svindlar utan ser till att hon klarar sig för dagen. Penny svindlar män som ser på henne med nedvärderande blick. Josephine stjäl endast från rika män som inte ens fattar att de har blivit lurade. Kvinnorna tvingas till att samarbeta för att kunna fånga den största fisken. När en ung miljonär gör entré i staden är utmaningen med stort U här. Vem kommer att fånga valen?

The Hustles föregångare Rivierans guldgossar med Steve Martin och Michael Caine i huvudrollerna la ribban för mina förväntningar på filmen. Personligen tycker jag att Rebel Wilson är otroligt rolig och träffsäker så med andra ord var mina förväntningar väldigt höga på filmen. Levde filmen upp till förväntningarna? Klart att den gjorde och det var så skönt. Det här en film jag har väntat på och det var kul att se att den verkligen kunde leverera.

Filmen är träffsäker i både dialog och olika fysiska kommentarer till exempel Wilsons tröjor med roliga budskap på. Visst kan skämten bli lite för många och på gränsen till överdrivna vid ett par tillfällen och manuset är lite svagt. Jag hade hoppats att de hade skruvat till manuset ett snäpp till och inte bara bytt ut de manliga rollerna till kvinnliga.

Filmens budskap är dagsaktuellt. Allas kroppar bör accepteras och vi lever i en värld där många endast intresserar sig för utsidan. Det viktigaste finns på insidan.

The Hustle har fått ett ljummet mottagande och det brukar vara så med filmer som blir publikfavoriter. Till exempel Venom fick ett kyligt mottagande av recensenterna, men den gick hem hos publiken.

Jag rekommenderar The Hustle till dig som vill skratta och se när två kvinnor försöker att roffa åt sig storkovan. Trevlig kväll!

Betyg: 3 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nyårslöftet är infriat!

Förra nyår gav jag mig själ ett löfte om att jag skulle försöka sticka en kofta. Efter ett antal försök som resultera i att jag repade upp ...