tisdag 21 maj 2019

När ens värsta fiende finns inom en


Recension av Naiv. Super.


Kvällens boktips är ytterligare en bok som ingår i min kurs. Naiv. Super. är skriven av Erlend Loe och boken kom 1996.


Boktips. Det är här en för dig som vill läsa en ironisk bok med mycket svärta.

25-åriga hen bor i sin brors lägenhet och hen är inte riktigt säker på var brodern befinner sig, men tror att brodern är i Afrika. Hen har gått in i väggen och flyttar från lägenheten, slutar jobbet för att ta det lugnt och fundera över livet. Det största problemet är ändå tiden som går oavsett vad som händer. Hens bror hör av sig och vill att hen ska komma över till New York. En resa som är ångestladdad. Ska ångesten vinna?

Naiv. Super. är speciell på många sätt. Bland annat är boken skriven i jagform och läsaren får aldrig reda på vem berättaren och huvudpersonen är. Det är fascinerande och läsaren får själv bilda sig en uppfattning om vem jaget är. Det gör boken unik.

Med ett lättsamt språk och en enorm inlevelse fångar Erlend Loe sin läsare. Hans ironiska ton genomsyrar boken och får mig att skratta både en och två gånger. Inledningen i boken visar hans sätt att skriva humoristiskt: ”Jag har två vänner. En god och en dålig. Och så har jag min bror. Han är kanske inte lika sympatiska som jag, men han är OK”. Detta stycke lägger tonen för hela boken. 

Jag rekommenderar Naiv. Super. till dig som vill läsa en annorlunda skriven bok. Det är en bok som får dig att fundera. Trevlig kväll!

Betyg: 3 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nyårslöftet är infriat!

Förra nyår gav jag mig själ ett löfte om att jag skulle försöka sticka en kofta. Efter ett antal försök som resultera i att jag repade upp ...