torsdag 27 juni 2019

Vad är lögn, vad är sanning eller är något överhuvudtaget sant?


Recension av Vi gör ingen stor sak av det här: samlade absurda betraktelser


Mitt ljudbokslyssnade fortsätter och kvällens blogginlägg handlar om en genre jag sällan ger mig in i. Jag har lyssna på en samlingsbok full av betraktelser. Förra året debuterade Anders Tempelman med boken Vi gör ingen stor sak av det här: samlade absurda betraktelser. Han är van att skriva manus för film och tv. Boken är ett urval av hans roligaste texter.


Vi gör ingen stor sak av det här: samlade absurda betraktelser är en bok full av mindre berättelser. Boken klassas inte som en novellsamling för att berättelserna är för korta. Boken kan ses som en form av hybridbok. Den är en blandning utav noveller och längre roliga historier, fast i det här fallet är berättelserna absurda.

Vi gör ingen stor sak av det här är på sina håll samhällskritisk. Några av betraktelserna är klockrena som när en man anlitas av ett företag för att marknadsföra klädkollektionen för män. Han föreslår att de ska anlita barn med anorexia som bär kläderna. Ägarna blir förskräckta och vill inte gå med på hans förslag. Han frågar: Varför gjorde ni det när ni marknadsförde kvinnokollektionen? Den berättelsen är en spegling och en pik till den vardag som vi rör oss i. Det är min favorit bland betraktelserna.

Omslaget är lite missvisande. Mina tankar förs direkt till att detta är en bok som riktar sig till religionsintresserade eller att den kommer att handla om Jesus och hans lärjungar. Jag har hört flera andra som är av samma åsikt och kanske hade boken vunnit på ett annat omslag.

Tyvärr orkade jag inte lyssna klart på ljudboken för att det blev för tråkigt helt enkelt eller för oengagerande. Kanske hade det blivit roligare eller bättre om en professionell uppläsare hade fått uppdraget och författaren själv avstått. Det positiva är att Anders Tempelman har en vild fantasi, en förmåga som inte alla författare besitter. Trevlig kväll!

Betyg: 2 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nyårslöftet är infriat!

Förra nyår gav jag mig själ ett löfte om att jag skulle försöka sticka en kofta. Efter ett antal försök som resultera i att jag repade upp ...