onsdag 26 juni 2019

Vänskap i vått och torrt


Recension av Derry girls


Ikväll ska jag för ovanlighetens skull tipsa om en serie. Jag har sett Derry girls som kom förra året. Lisa McGee är seriens skapare. Hon har bland annat skrivit avsnitt åt serien Being human och Raw.


Serien cirkulerar kring de fyra vännerna Erin, Orla, Clare och Michelle. Trots olika personligheter och egenheter har de en sak gemensamt: de är alla skolans utbölingar. De är inte töntar, nördar utan en helt egen kategori: de konstiga. Tillsammans försöker de att överleva skolans alla utmaningar samt komma undan deras föräldrars vakande ögon. Hur många äventyr kan man hinna med innan föräldrar eller att någon tar en på bar gärning?

Derry girls är en komisk ungdomsserie som utspelar sig på norra Irland. Den är välgjord och det är verkligen varning för strecktittande. Dess svärta gör serien både komisk och full av allvar. IRA:s framfart formar ungdomarnas vardag vare sig de vill eller inte. De gör allt för att vara försiktiga, men ändå våga ta risker.

Skådespelarinsatserna är mer än godkända från alla i ensemblen. Det är lätt att glömma bort att det är en serie som jag tittar på, eftersom den suger tag i sin tittare och gör denne en del av handlingen. Seriens allvar får tittaren att känna med karaktärerna. För att förstå allvaret fullt ut krävs en viss förförståelse.

Jag rekommenderar Derry girls till dig som vill se en välgjord ungdomsserie med ett gäng smågalna tjejer i huvudrollen. Trevlig kväll!

Betyg: 4 av 5


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nyårslöftet är infriat!

Förra nyår gav jag mig själ ett löfte om att jag skulle försöka sticka en kofta. Efter ett antal försök som resultera i att jag repade upp ...