måndag 24 juni 2019

Vad krävs för att hitta kärleken?

Recension av Awkward sexy people

Det är trevligt att det finns tjänster på nätet där man kan hyra film istället för att släpa sig iväg till en affär för att hyra. Det värsta är väl ändå att man kommer på två minuter innan affären stänger att man vill titta på film och ingen av filmerna som finns i bokhyllan lockar. Jag har hittat en trevlig sida som man kan hyra film på och som man når via sitt bibliotek. Det bästa är att det är gratis eller lånekort är ett måste. Superfiffigt enligt min mening. Det var i alla fall på den sidan som jag hittade kvällens blogginlägg komedin Awkward sexy people från 2015. Den är regisserad av Don Argott och Sheena M Joyce. Radarparet har mest regisserat dokumentärer.

Anne och Jeff är vänner och kollegor. De har otrolig otur i kärlek. Ingen av dem lyckas hitta rätt eller ens få gå på en andra dejt. De kommer överens om att de ska göra om sig själva för att lyckas bättre på att fånga kärleken. Blyga och tillbakadragna Jeff börjar bete sig som en form av rockstjärna, men fortfarande med fötterna i sina värderingar. Med sitt nya jag tar han sig an dejtingdjungeln.

Anne å andra sidan försöker att hitta sin inre sexiga gudinna. Hon börjar dock tvivla på deras beslut. Hon ställer sig frågan om det verkligen är rätt sätt att hitta en partner? Faller inte denne för en fasad och kommer den ens att gilla ens rätta jag?

Awkward sexy people är lite smårolig på sina ställen. Filmen har sina höjdpunkter, men den är ganska förutsägbar och det känns som att jag har sett filmen förut. Det kommer ganska många filmer på samma tema där de bästa vännerna försöker hitta kärleken och inser till slut att den funnits mitt framför näsan hela tiden. Klichévarning är ett bra slagord för filmen!

Hantverket är lite sådär. Skådespelarna får knappt godkänt för sina insatser. Vad detta beror på vet jag inte, men jag tror att det finns en brist i regissörskapet. Radarparet är vana att regissera dokumentärer, men det är inte samma sorts dramaturgi i dokumentärer som i spelfilm.

Jag rekommenderar Awkward sexy people till dig som vill se en halvrolig och lite stel komedi. Trevlig kväll!