torsdag 25 juli 2019

Skratt, fördomar, framtidstankar och barndom allt i en gott&blandat-påse.


Recension av En negers uppväxt – Att inte vara som alla andra, en ståupp show om respekt

Vill du skratta? Då är kvällens blogginlägg verkligen något för dig. Jag har lyssnat på Marika Carlssons En negers uppväxt – Att inte vara som alla andra, en ståupp show om respekt. Ljudboken kom förra året. Det blev ganska mycket skriverier om showen och du kanske undrar vad det handlade om. Det får du reda på om du lyssnar på ljudboken eller ser showen.


Ljudboken handlar precis om det som den heter. Marika Carlsson drar anekdoter ifrån sitt liv både från barndomen till aktuell tid. Hon har varit med om de mest bisarra händelserna. 

Marika Carlsson vilken stjärna hon är. Hon är klockren i sina skämt och kan vinkla de mest absurda situationerna till ett tragikomiskt skämt. Hon är underhållande och allvarlig i en salig blandning. Det spelar ingen roll om du har sett showen eller lyssnat på den, som jag har gjort, den sätter igång tankar hos sin lyssnare. Hur vill vi att vårat samhälle ska se ut och vilken väg ska vi gå? Det är även en show om hur olika människor hittar varandra och kan se komiken i vardagliga situationer.

Det var en sak som var synd med ljudboken och det är att hon inte beskriver hur klänningen ser ut som hon sätter på sig. Jag hade som tur va sett showen och visste därmed vad det är för en klänning hon har på sig. Det var en detalj som de inte tänkt på till ljudboken som helt saknar det visuella. Förutom det var det lätt att förstå skämten och det visuella saknades inte. Ibland är en show bättre när man ser den för att du ser kroppsspråket och minspelet. Det kan även förekomma videoklipp och bilder som lyssnaren totalt missar. På det viset blir det en begränsning när man bara lyssnar på en show.

Rekommenderar inte att du lyssnar på ljudboken när du är ute och går som jag gjorde. Jag hade svårt att hålla mig för skratt och vid flertalet tillfällen skrattade jag högt. De som jag mötte mig måste ha undrat vad jag var för en typ. Det är tur att jag kan bjuda på mig själv. Om jag mötte en människa som gick och skrattade skulle jag bli glad. Hellre möta en glad människa på trottoaren än en förbannad sådan. Trevlig kväll! 

Betyg: 4 av 5


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nyårslöftet är infriat!

Förra nyår gav jag mig själ ett löfte om att jag skulle försöka sticka en kofta. Efter ett antal försök som resultera i att jag repade upp ...