torsdag 1 augusti 2019

Det kollektiva minnet lyser med sin frånvaro

Recension av Yesterday

Det är dags för ytterligare ett blogginlägg om en biofilm. I förra veckan såg jag Yesterday som är regisserad av Danny Bolye. Han har även regisserat Trainspotting T2, Slumdog millionaire och 127 timmar. Manuset till kvällens film har Richard Curtis skrivit. Han har även skrivit manus till filmer som About time, På spaning med Bridget Jones och Love actually. Med andra ord kan han det här med romantisk komedi. 
Ellie, Lily James, är manager åt Jack, Himesh Patel, en kämpande musiker. Han spelar på pubar och publiken är mer road av sin öl än av honom. Han är på randen till att lägga guran på hyllan för gott, men Ellies optimism stoppar honom. Ett världsomfattande strömavbrott inträffar och Jack är med om en olycka. När han vaknar upp har hela världen förändrats på ett sätt. Massans kollektiva minne sviker och ingen tycks komma ihåg Beatles, coca-cola eller Harry Potter. Trots massor av sökningar på internet vill han inte tro på sina närmaste. Han är säker på att de lurar honom. Efter noga övervägningar ser Jack sin chans till att få sola sig i rampljuset. Han ska göra de stora låtarna till sina egna, men har verkligen alla glömt bort Beatles och deras hits?

Yesterday är en småmysig film med hjärtat på rätta stället. Det är en typisk feelgood-film som lämnar sin tittare med en varm känsla i bröstet. Musiken tar filmen till en högre nivå och den är ett måste för alla Beatles-älskare. Som en icke inbiten Beatles-fantast njöt jag av tonerna och allra helst när Ed Sheeran sjöng. Hans närvaro ger filmen en extra nördighet som är otroligt charmig. 

Filmens historia är minst sagt lite udda. Hela världen glömmer bort vissa saker. Det är den överdrivna delen i filmen. Handlingen är lätt att förutspå, men det gör ingenting. Den är mysig ändå. De flesta romantiska komedier är rätt genomskinliga och det är en del av deras charm. 

Tittaren tas med på en resa i en musikskatt som många skulle våndas över om den glömdes bort. Det är en film om att göra allt för att nå sin dröm, men på bekostnad av allt annat.Filmens budskap är vad är viktigast i livet? Det avgör du.

En sak är säker och det är att Yesterday har sett till så att ingen glömmer Beatles den närmaste tiden. Det enda som jag stör mig på i filmen är valet av huvudrollsinnehavare. Jag hade hellre sett någon annan är Himesh Patel i huvudrollen. Hans bristande erfarenhet från filmens värld kan vara förklaringen till hans insats. Lily James gör en fin tolkning av sin roll. Hon tar sig an den optimistiska Ellie som inte vill något annat än att det ska gå bra för sin bästa vän. Lily James visar att hon kan spela olika sorters karaktärer. Trevlig kväll!


Betyg: 3 av 5 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nyårslöftet är infriat!

Förra nyår gav jag mig själ ett löfte om att jag skulle försöka sticka en kofta. Efter ett antal försök som resultera i att jag repade upp ...