onsdag 31 juli 2019

När besattheten tar över

Recension av Den som finner

För ett bra tag sedan bestämde jag mig för att ta mig an Stephen King för att förstå hans storhet. Jag lyssnade på Mr Mercedes, den första boken om Bill Hodges. Jag blev ganska såld. Min tanke var att sluka den andra boken direkt, men det fanns andra böcker som lockade mer. Nu har jag äntligen tagit mig tiden att lyssna på den andra delen Den som finner. Boken gjorde entré på marknaden 2016.

Boktips. En thriller för dig som inte gillar blodiga historier.
Morris Bellamy lever och andas Jimmy Gold. En karaktär som Morris favoritförfattare John Rothstein skapat. Morris kan inte släppa Jimmy Gold och hans eskapader. Morris blir förkrossad när Rothstein slutar skriva och säljer sig till reklambranschen. En ilska kokar inom Morris och hans besatthet vet inga gränser. Besattheten drar med honom ner i en avgrund som han knappt kan resa sig ur. Morris ser bara en utväg och det är att mörda Rothstein för hans svek. Morris kommer över ett outgivet manuskript och lyckan är gjord, men han måste gömma det. Senare hittar en ung pojke manuskriptet och genast blir han Morris måltavla. Kan Bill Hodges komma till undsättning ännu en gång?

Den som finner var en besvikelse. Mr Mercedes var grymt bra och berättelsen fångade mig direkt, medan det tog ett bra tag nästan halva boken innan historien började bli någorlunda intressant. Dess persongalleri var rörigt, det var svårt att hänga med i handlingen och framför allt var det ibland svårt att veta vem som stod i fokus. Sedan var valet av uppläsare inte bra. Det var en ganska monoton och tråkig röst att lyssna till och det lät nästan som att uppläsaren inte trodde på boken.

Jag är inte säker på att jag kommer att lyssna på den tredje och avslutande delen, men antagligen gör jag det med tanke på slutet. Det är en bok som inte kommer att prioriteras.

Den som finner är en bok för dig som vill läsa en thriller med en hoppig handling och där slutet binds ihop med första boken, men som slutar med en riktig cliffhanger. Trevlig kväll!