fredag 13 september 2019

Allt för familjen oavsett pris

Recension av Braven

Äntligen fredag och ikväll bjuder jag på ett "Movieface". Kvällens blogginlägg handlar om en film som jag har hyrt. Det är en fantastisk tjänst som erbjuds av mitt lokala bibliotek. Kolla upp tjänsten du kan bli glatt överraskad.

Jag har sett Braven som kom förra året med Jason Momoa i huvudrollen. Lin Oeding står för regin i denna actionrulle och Thomas Pa'a Sibbett har skrivit manuset. Både Lin Oeding  och Thomas Pa'a Sibbet är gröna inom sina områden. Oeding gör långfilmsdebut medan Sibebett debuterar som manusförfattare.

När två debutanter ger sig in i leken och gör film, kan det nästan bara gå åt två håll; antingen blir det platt fall eller succé. Mina förväntningar var låga och jag hade förutfattade meningar om att detta var ännu en hjärndöd actionfilm. Jag blir faktiskt glatt överraskad av Braven. Jason Momoa är van att ta på sig hjälterollen. Här får han axla rollen som pappa, vilket är lite ovanligt, med ett enormt självförsvar. Han är en vanlig man som åker på spö och faktiskt blöder. Våldsscenerna är blodiga och ganska tilltagna, men inte på ett sådant vis att du sitter och suckar.

Filmens slogan skulle kunna vara: Ingenting stoppar dig när din familj är i fara! Vilket är temat för kvällens rulle. Joe, Jason Momoa, kommer hem efter ännu ett pass i skogen. Ovetandes om att han kollega har gömt knark i hans stuga åker Joe dit för att stänga stugan för säsongen. Joe och hans pappa Linden, Stephen Lang, inser försent att de är i fara. Männen vill ha tillbaka sitt knark och de tänker inte be snällt. Jakten är igång vem klarar sig bäst i denna katt och råtta lek?

Braven är en film för dig som vill ta dig an en actionrulle som underhåller sin tittare och tar med den på ett kallt äventyr. Det är en fartfylld rulle med massor av coola stunts och en hel del pang pang-scener. I vissa av scenerna känner jag nästa själv hur ont det gör. Förutom att du snabbt kan lista ut vad som händer här näst är det ändå stuntsen som överraskar och håller spänningen vid liv. Den hissnade känslan infinner sig då och då och jag tänker att denna rulle skulle nog ha gjort bra på vita duken.

Det är en film för dig som dels gillar Jason Momoa och dels gillar actionfilmer med en del dramatik och galna stunts. Trevlig helg!