fredag 6 september 2019

En vänskap som skrev in sig i historieböckerna

Recension av Hasse & Tage – En kärlekshistoria

Så var det fredag igen och det ska så klart firas med ett humoristiskt ”Movieface”. Under filmdagarna fick jag chansen att se en förhandsvisning av Hasse & Tage – En kärlekshistoria. Jane Magnusson är tillbaka med ytterligare en dokumentär. Förra året var hon aktuell med Bergman – Ett år, ett liv som du kan läsa om här. Jane Magnusson berättade när hon presenterade filmen att hon har för vana att göra filmer om döda män, nästa projekt kommer att vara något helt annat.

I filmen blandas arkivmaterial och nyinspelade intervjuer med några av skådespelareliten. De har på ett eller annat sätt varit inblandande i olika projekt med komikerduon. Alla pratar med värme i rösten när de berättar sina anekdoter. Sekreteraren till Hasse och Tage Mona Haskel är den som berättar de bästa historierna. Hon berättar bland annat att hon var den som ansvarade för maten varje dag. Till slut blev båda männen trötta på hennes ”burkmat” och bestämde att lunchen skulle köpas till skrivarstugan. En historia som hon berättar med massor av ironi i rösten. En annan anekdot är att vännerna alltid spelade schack. Hasse skulle alltid vinna, om Tage mot all förmodan vann spelades partiet om.

Komikerparet roade ett helt land, förutom att roa förenade de dessutom landet. Oavsett vilken klass du tillhörde fick Hasse & Tage dig att skratta. Komikerna hittade det finurliga i det vardagliga och drev med det. Allt från klassamhället till kärnkraftsfrågan var ständigt under deras lupp. De ställde sig alltid på den svages sida och var inte rädda för att backa när de stötte på patrull.

Hasse & Tage – En kärlekshistoria är verkligen en kärlekshistoria. Jane Magnusson har skapat en fin film som porträtterar vänskapen mellan Hasse och Tage. Tragiskt nog tog vänskapsrelationen abrupt slut när Tage dog endast 57 år gammal. Hasse överlevde sin vän med 32 år. Trots att båda dessa komiker gått ur tiden är de en del av folkhemmets historia och de är en stor inspirationskälla för nya komiker. Deras vänskap och humor är något som aldrig kommer att gå ur tiden. De har för alltid skrivit in sig i våra hjärtan.

Hasse & Tage – En kärlekshistoria är en film för dig som återigen vill uppleva radarparets glansdagar och följa med på en komisk resa. Det är även en film för dig som missat Hasse & Tages storhet och vill få en inblick i vad som gjorde de så fantastiska. ”De säger att Sverige är vackert på vinter. Hur vet dom det? Då är ju Sverige täckt av snö!” citat Tage Danielsson! Trevlig helg!

Betyg: 4 av 5