torsdag 10 oktober 2019

Hur många versioner av en själv finns det?

Recension av Gemini man

Efter tre år tystnad är Ang Lee tillbaka. Återigen  ger han sig i kast med att regissera en actionrulle. Han brukar vanligtvis leverera episka dramer som Brokeback mountain, Förnuft och känsla samt Lust, caution. Kvällens blogginlägg handlar om hans senaste film Gemini man med Will Smith i huvudrollen.

Henry, Will Smith, vill lägga pistolerna på hyllan och sluta vara lönnmördare åt staten. Hans samvete besöker honom och morden gör sig konstant påminda. Pensionen lockar och han vill njuta av den tid som han har kvar. Henrys chefer har andra planer för sin 51-årige soldat. Antingen ska han avrättas eller tillbaka i tjänst. Henry stöter på patrull och jakten eskalerar. I stridens hetta tvingas ensamvargen Henry att skaffa allierade mot fienden som verkar oövervinnerlig. Fienden verkar bekant. Har Henry träffat honom förut?

Ang Lee är en av mina favoritregissörer. Jag är mest förtjust i Crouching tiger, hidden dragon. Eftersom han har regisserat Hulken är steget till Gemini man inte stort. Med den erfarenheten i bagaget borde han bemästra kvällens film, men tyvärr lever han inte upp till mina förväntningar. Det platta fallet beror inte bara på regin utan även på manuset som är skrivet av David Benioff, Billy Ray och Darren Lemke. Kanske blev det för många kockar helt enkelt. Det som är synd är att filmens hjärtefråga: kloning och dess konsekvenser kommer i skymundan för våldsscenerna. En fråga som ligger ganska nära i vår framtid och som är värd att diskuteras. Vi har redan klonat fåret Dolly och apor. Hur långt är steget till att klona människor? Andra frågor som Henry brottas med är vad han ångrar att han inte har gjort. Familjefrågan får stort utrymme och han vill inte att sin klon ska göra samma misstag som han.

Will Smith har den senaste tiden fått roller som varit lite b och kvällens film är tyvärr inget undantag. Han axlar rollen som Henry helt ok och han börjar närma sig sin storhetstid som han hade med Men in black-filmerna. I Gemini man är det bara allvar och ingen komik, en roll som mer lik Kapten Steven Hiller från Independence day. Will Smith är som bäst i sina mysiga roller i dramakomedier eller när han axlar tunga dramafilmer. Clive Owen passar i rollen som skurk. Vi har sett honom i liknande roller och han gör dem bra. Det är kul att se att Mary Elizabeth Winstead får allt större roller. Hon tar sig an sin roll bra. Hon spelar en kvinnlig agent som måste välja sida. Har hennes arbetsgivare fört henne bakom ljuset eller är Henry en riktigt bra lögnare?

Gemini man är en film för dig som vill se en cool lönnmördarfilm med massor av action och häftiga stunts. Djupet i manuset lyser med sin frånvaro och även specialeffekterna. Slagsmålsscenerna är inte alls lika balla som i Crouching tiger, hidden dragon. Med dessa rader skrivna kan jag säga att det är en helt ok rulle att fördriva tiden med samt bli underhållen. Trevlig kväll!