måndag 2 mars 2020

Hur högt är priset för kärlek?

Recension av Hjärter Dam

Efter en välförtjänt paus från bloggandet är jag återigen igång igen. Självklart fortsätter jag att titta på film och näst på agendan stod danska filmen Hjärter Dam med Trine Dyrholm i huvudrollen. Filmen är regisserad av May el-Toukhy. Hon har bland annat regisserat En lång historia kort. May el-Toukhy och Maren Louise Käehne har skrivit manuset till kvällens film och det är inte första gången som de jobbar tillsammans. De har även skrivit manuset till En lång historia kort.

Anne, Trine Dyrholm, är en framgångsrik advokatkvinna i medelåldern. Hon lever i ett stabilt förhållande med sin man Peter och deras tvillingar. De har det perfekta livet, men fasaden krackelerar när Peters struliga son Gustav, Gustav Lindh, flyttar hem till dem. Gustav har återigen hamnat i trubbel och blivit utkastad från skolan. Peter får ingen kontakt med Gustav. Anne gör allt för att få Gustav att känna sig som en i familjen. Deras vänskap utvecklar sig och gränserna blir allt mer suddiga.

Hjärter Dam är ett välgjort drama som skakar om. Det är en feelbad-rulle i en lyxförpackning. Publiken är inte beredd på dess innehåll fullt ut och flertalet gånger tänker jag under filmen att det kan inte bli mer komplicerat. Det är en film med många trådar och filmen tar sig ur trasslet utan att slå knut på sig själv. Avsaknaden av klichéer lyfter filmen, men här finns stereotyper. De måste finnas annars hade inte filmen fungerat.

May el-Toukhy och Maren Louise Käehne är en duo som är samspelta. De skriver en berättelse som både förför och chockerar. De har en fin dramaturgi i filmen som skruvas om ett flertal gånger.

Hjärter Dam är mer än ett passande namn för filmen. Likt Alice i underlandet försvinner Anne in i en omvälvande kärlekskarusell som är så trollbindande att den är på gränsen till fantasi. Likt Hjärter Dam är Anne besatt av makt. Hon vägrar att lämna den ifrån sig och hon vill alltid ha kontrollen. Hon manipulerar alla i sin närhet för att få behålla makten och kosta vad det kosta vill.

Trine Dyrholm axlar rollen som en iskall, manipulerande kvinna som befinner sig i en livskris. Hon känner sig inte sedd av sin man och gör allt för att han ska se henne. När sonen faktiskt ser henne lever hon upp. Trine Dyrholm växlar snabbt i sitt känslospel och hon gör det med bravur. Det märks att hon är en väletablerad skådespelerska. Gustav Lindh har utvecklats som skådespelare från det att jag såg honom i En jävla cirkus. Han tar sig an bräckliga Gustav och utvecklar honom från en stöddig karaktär till en osäker pojke till en pojke vars hjärta krossats.

Hjärter Dam är en film för dig som är sugen på ett välregisserat drama med stort D. Filmen kommer inte att få dig att varken le eller skratta. Det är allvar i två timmar, med många moraliska frågeställningar. Trevlig kväll!