måndag 25 maj 2020

Kanske är en bok en hyllvärmare på grund av en orsak


Recension av Effekten av Susan


Jag tänker att jag i år med ska utmana mig själv och läsa böcker som har stått i min bokhylla ett tag. Det är tråkigt att böckerna bara står där och inte blir lästa. Kvällens blogginlägg handlar om Effekten av Susan som är skriven av Peter Hoeg och boken kom 2016. Boken klassar in sig i min utmaning.


Boktips. En annorlunda thriller.  

Susan har effekten på människor att hon kan få dem att berätta saker för henne som de vanligtvis inte skulle berätta för någon. En förmåga som hon både kan missbruka och använda till någonting gott. Personer i hennes närhet är väl medvetna om hennes egenhet, men vad händer när andra med stora öron får reda på det?

Effekten av Susan är en bok som jag hade stora förväntningar på. Jag blev otroligt besviken när den inte alls levde upp till dem. Det är tråkigt när det blir så. Jag frågar mig varför boken inte lever upp till mina förväntningar och det enda självklara svaret jag kommer på är att det inte är en ungdomsbok.

I ungdomsböcker kan författarna ta ut svängarna mer och överdriva. Detta är vad jag tror och har inga belägg för mitt uttalande. Stämningen i ungdomsböcker är mer avslappnad och dessutom är böckerna händelsestyrda. Effekten av Susan upplevs som en bok som styrs av språket. Språket känns strikt och tråkigt. Varför måste det vara högtravande? Det är en bok som har en spännande grundidé, men varför ska den komma vid sidan om språket och karaktärernas liv?

Kärnan och det unika med handlingen är att Susan har en förmåga som hon kan missbruka och styra människor med. Någonstans tappar Peter Hoeg bort det och koncentrerar sig på att leverera en relationsroman med ett ”udda” inslag. Varför inte gå bananas som ungdoms-, sci-fi- och fantasyförfattare gör. Vad är problemet? Effekten av Susan klassar in sig som en skönlitterär bok som gränsar till något annat. Det är en thriller på sitt vis, men om historien hade vässats till hade boken kunnat bli ännu mer spännande. 

Effekten av Susan är något för dig som vill läsa en halvspännande thriller med en karaktär som har en udda egenskap. Trevlig kväll!

Betyg: 2 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nyårslöftet är infriat!

Förra nyår gav jag mig själ ett löfte om att jag skulle försöka sticka en kofta. Efter ett antal försök som resultera i att jag repade upp ...