tisdag 26 maj 2020

Faran kommer från alla håll...


Recension av Smokin' aces


Ikväll tänker jag förmedla mina tankar om Smokin' aces som kom redan 2006. Det är en film med 14 år på nacken. Jag kommer ihåg när jag såg filmen första gången och blev helt såld på dess historia. Nu har jag sett om filmen och detta är mina tankar om den:


Film. En riktig pang pang-rulle.
Maffiafamiljen är full av skurkar som alla lyder under samma överhuvud. När gudfadern ligger inför döden ser småskurkarna sin chans att ta över makten. Alla vill ha den och ingen vill missa chansen att få en del av kakan. Samtidigt går det ut ett meddelande om att den som har ihjäl Aces får en miljon. FBI vill inte förlora sin tjallare och sätter honom i tryggt förvar. Det är i alla fall vad de tror. Jakten är igång och alla är sugna på miljonen.

Joe Carnahan gör ett försök till att lika Guy Ritchie, men det blir stolpe ut. Hans ringa erfarenhet som regissör lyser igenom. Kanske problemet ligger i att han försöker att axla två roller samtidigt som både regissör samt manusförfattare. Därmed kan han inte lägga ett kritiskt öga på sitt verk. Ett par utomstående ögon hade inte varit helt fel.

Våldet blir alldeles för överdrivet och det blir uttröttande att se på. Jag tappar all sorts intresse av att se klart filmen. Det är bara våld. Var är handlingen? Den tappades bort någonstans på vägen och för att sedan återupptas i the grand finale, men vägen dit då? Ska vi tvingas kolla på meningslöst våld med folk som kan slå varandra sönder och samman utan en svettpärla i pannan? Nej, lite mer har tittaren rätt att kräva av en film.

Trots den gedigna rollistan med många kända namn kan de inte lyfta filmen. Det blir nästan pannkaka av det hela. 2006 var många av skådespelarna på väg upp på karriärstegen medan vissa av de gjorde allt för att hålla sig kvar vid toppen.

Smokin' aces är en film för dig som vill titta på en ganska hjärndöd actionfilm som är till för att underhålla och ingenting annat. Trevlig kväll!

Betyg: 1 av 5


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nyårslöftet är infriat!

Förra nyår gav jag mig själ ett löfte om att jag skulle försöka sticka en kofta. Efter ett antal försök som resultera i att jag repade upp ...