fredag 19 juni 2020

Brott lönar sig aldrig

Recension av Syndikatet

Glad midsommar allihopa! Idag är dagen som förknippas med fest, men i dessa bråda dagar kanske traditionerna får stå åt sidan. Eftersom att det är fredag tänkte jag tipsa om en film som kanske kan passa dig som gillar thrillers. Rea-korgs fynd eller inte? Det får du själv avgöra efter att du har läst kvällens blogginlägg om filmen Syndikatet, La French, som kom 2014. Regissören Cédric Jimenez kastar in tittaren i en kriminell värld där inga medel skys.

Paris Michel gator har tagits över av maffian. Den undre världen styrs helt och hållet av en man. Polisen har inga som helst bevis eller vittnen på att Gaëtan Zampa har ett finger med i alla knarkaffärer. Agenten Pierre Michel expertis behövs och han förflyttas till huvudkvarteret. Alla på avdelningen är inte lika varmhjärtade vid hans ankomst. En smutsig och korrupt härva uppdagar sig och Pierre gör allt för att fånga den ökände knarkkungen Gaëtan Zampa.

Syndikatet bygger på sanna händelser och det märks på manusets utformning. Cédric Jimenez och Audrey Diwan har slagit sina kloka huvuden ihop för att skapa en gangsterfilm som är autentisk och fängslande. Det är lätt att det polisiära arbetet kan bli tråkigt på film, men här lyckas det. Den brutala och råa stämningen lyser igenom tv-rutan och berör.

Även om historien i sig är svår att tro på blir filmen aldrig överdriven som vissa Hollywoodfilmer lätt kan bli. Kan det bero på att det är en Fransk/Belgisk film. Fransmännen är kända för att ha ett annorlunda bildberättande mot Hollywood och det syns tydligt. Hela berättelsen illustreras mer realistiskt. Det är inte överdrivna stunts eller tortyrscener som går till överdrift utan att vare sig offret eller förövaren bryter en svettpärla. Här rinner blod och svett i en salig röra samtidigt som scenerna är relativt korta och avskalade.

För att förhöja stämningen syns dessutom tortyrscenerna på håll och gör de ännu mer mystiska. Ett stildrag som Cédric Jimenez använt sig av för att skapa en snygg och cool action/thriller. Regin är bra och skådespelet imponerande. Jean Dujardin känd från The Artist bjuder på en helt annan rollprestation. Han visar att han utan problem kan ta sig an olika roller. Gilles Lellouche är en man med ett gediget cv. Denna erfarna skådespelare ger en rå tolkning på maffiabossen. Samtidigt som han är brutal är han sympatisk i vissa lägen och det gör det svårt att tro att han är en klassisk bad boy.

Syndikatet är en film för dig som gillar thrillers med hög kriminalitet och hårdkokta snutar. Det är även en film för dig som gillar socialrealism och verklighetsbaserade dramer. Trevlig helg!