måndag 22 juni 2020

Vad är det för något som vakar i jorden?

Recension av Gudarna vaknar


Kvällens blogginlägg handlar om en bok som jag lyssnade på för länge sedan, men jag har helt enkelt glömt bort att blogga om den. Varför kanske du frågar dig? Jag har inget svar på den frågan. Jag har lyssnat på Gudarna vaknar av Sylvain Neuvel och boken kom förra året. Om du vill läsa mina tankar om den första delen, Sovande jättar, i serien kan du göra det här.

Forskaren Rose fortsätter att utreda vad det är för mystisk jättehand som hon trillade ner i som barn. När flera olika delar i järn hittas runt om i världen börjar gåtan få sitt svar. Antagligen är det en rustning. Vem har styrt den i så fall och kan människor styra denna jättesoldat? Vem är dess fiender?

Tyvärr tappar jag intresset. På pappret låter detta som en intressant sci-fi-bok och idén till boken är spännande. Handlingen går alldeles för långsamt, långa dialoger fram och tillbaka blandas med fakta och teorier. Jag förstår att boken ska vara som en utredning, även utredningar har framsteg och galna teorier. Detta är en bok där författaren kan spåra ur och kanske är problemet att boken riktar sig till vuxna och inte ungdomar. Ungdomsförfattare har större spelrum för fantasi och galna utsvävningar. 

Eller är det helt enkelt på det viset att detta är den klassiska mellanboken. Oftast är den andra boken i en serien inte lika bra som sin föregångare och den tredje boken i serien blir riktigt bra och därmed kan serien sluta på topp. Den andra boken fungerar alltid som en transportsträcka mellan den första och tredje boken och kanske är det därför det känns som att författaren inte lägger lika mycket krut på boken eller så är det så att mittenpassagen är fylld av en massa fakta som måste in för att läsaren ska förstå hur allt hänger ihop. 

Problemet kan också vara att boken klassas som thriller. Sylvain Neuvel har ingen klar vinkel på bokens innehåll eller vilken genre han skriver för. I thrillergenren kan det inte vara för utspexat för då hamnar boken i sci-fi-genren, men där vill han tydligen inte vara. Kanske för att han inte bemästrar den. Vad vet jag. Jag tror att han hade kunnat broderat ut handlingen med mer fantasi. Handlingen kräver nästa det. Det var i alla fall vad jag förväntade mig som van fantasy- samt sci-fi-läsare. 

Gudarna vaknar är en bok för dig som läst den första delen i serien Themisfilerna och vill veta hur det ska gå. Förvänta dig inget underverk eller svar på dina frågor. Det överlåter författaren till del tre antar och hoppas jag. Detta är en serie för dig som vill prova på att läsa sci-fi, men som inte gillar när det är allt för fantasifullt. Trevlig kväll!

Betyg: 2 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nyårslöftet är infriat!

Förra nyår gav jag mig själ ett löfte om att jag skulle försöka sticka en kofta. Efter ett antal försök som resultera i att jag repade upp ...