måndag 22 juni 2020

I tystheten vaknar en sångfågel


Recension av Familjen Bélier


Ibland snubblar jag över filmer som är otroligt lockande och de är omöjliga att motstå. Just nu är jag inne i en fas där jag bara vill omge mig av positiva och humoristiska medier. Kvällens blogginlägg handlar om just en sådan film. Jag har sett Familjen Bélier från 2014. Den är regisserad av Eric Lartigau och Victoria Bedos har skrivit manuset.

Filmtips. En feelgood-rulle med skönsjungande toner. 

Familjen Bélier visar hur komplicerat det kan bli när du är den enda hörande i familjen. Familjekrisen är ett faktum när Paula vill lämna hemmet för ett liv i Paris. Drömmen om att sjunga är alldeles för stark, men familjen har svårt att acceptera hennes önskan. Mamman är den som har svårast att släppa taget om sitt barn. Separationsångesten är total. Ska dottern överge sin dröm för familjen?

Familjen Bélier är en välgjord drama-komedi som rosades av branschen när den kom. Den nominerades till flertalet priser. När Paula berättar om sin dröm är det inte bara separationsångesten som slår till utan även oron om att familjens öron försvinner. Paula fungerar som en tolk mellan familjen och omvärlden. Hon är länken som ser till att affärerna fungerar, eftersom ingen i deras närhet kan teckenspråk.


Eric Lartigau levererar en feelgood-film med massor av humor och värme. Vardagsljuden blir centrala. Ingen förutom Paula reagerar på hur högt mamma smäller med stekpannan eller hur hög musik de spelar. Alla dessa incidenter sätter Paula i pinsamma situationer som blir humoristiska. Familjen Bélier är en film för som vill skratta och efteråt lämnas med en härlig känsla i bröstet. Trevlig kväll!

Betyg: 3 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nyårslöftet är infriat!

Förra nyår gav jag mig själ ett löfte om att jag skulle försöka sticka en kofta. Efter ett antal försök som resultera i att jag repade upp ...