fredag 17 juli 2020

Framgång kräver hårt jobb

Recension av Race

Fredag! Det är dags för ett ”movieface”. Jag har för ovanlighetens skull sett en ”sportfilm”. Filmen Race kom 2016 och är regisserad av Stephen Hopkins. Han har mest ägnat sig åt att regissera tv-filmer samt tv-serieavsnitt.

Filmtips. Ett verklighetsbaserat drama. En film
för dig som gillar sportfilmer.
I Race får tittaren en inblick i den legendariska Jesse Owens komplicerade liv. Ett liv som kantades av hat, förakt men även framgång och kärlek. Han levde i en tid där rasismen hägrade och hans val kunde ha stor inverkan på historien. Med sitt mod skrev han in sig i historieböckerna och med en imponerande karriär blev han legendarisk. En karriär som gjorde att han blir ihågkommen på mer än ett sätt. Inte nog med att han tog fyra guldmedaljer i OS 1936, han satte även fyra världsrekord som han behöll i 25 år.

Trots att jag vet att han kommer att vinna och ta hem rekordet sitter jag ändå på nålar. Spänningen är slående och varje race är en rysare. Stephen Hopkins har regisserat en film som är en viktig del av sporthistorien. Stephan James tar sig an rollen som Jesse Owens med bravur. Han är trovärdig och visar en kämpaglöd som lyser genom tv-rutan.

Race är en film för dig som gillar sportfilmer. Det är en film som blandar fakta med fiktion och resultatet är helt ok. Filmen tar med sin tittare på ett känslosamt äventyr som inte lämnar någon oberörd. Jesse Owens liv kantades av fördomar. Gång på gång slår han hål på fördomarna genom att vinna medalj efter medalj. Ett annat sätt att visa var skåpet ska stå och han visar att oavsett vad ni tycker om mig kommer jag att vinna. Klara färdiga gå! Trevlig helg!