måndag 7 september 2020

Det är inte lätt att vara supermamma!

Recension av En trött mammas dagbok

Semestern är slut och rutinerna börjar sätta sin prägel på mitt liv igen. I höst kommer jag att dra ner lite på mitt bloggande eftersom jag ska plugga samtidigt som jag jobbar. Att plugga, blogga och dessutom jobba är tidskrävande. Trots allt har dygnet bara 24 timmar och det gäller att fördela dem väl. 

Boktips. En bok med stor igenkänningsfaktor. 

Kvällens blogginlägg handlar om en ljudbok som jag lyssnat på under semestern. Det är en roman i sann feelgood/feelbad-anda och den känns som en perfekt höstbok. Jag har lyssnat på En trött mammas dagbok som är skriven av Gill Sims och hon debuterar som författare.

Ellen ska bli årets mamma. Det har hon bestämt för hur svårt kan det vara? Att göra matsäckar, väcka barnen, fläta håret och få iväg dem till skolan i tid. Det är ju hur enkelt som helst? Problemet är bara att Ellen älskar att sova på morgonen, bränner vid all mat, hon kan inte fläta och helst vill hon bara ligga i soffan och dricka vin. Hur ska hon kunna bli denna supermamma?

För att vara en debut är detta väldigt kul och bra skrivet. Det är uppfriskande att lyssna en bok där mamman beskriver hur trött och less hon är på sina barn. Hon visar att livet som småbarnsförälder är ingen dans på rosor som många gärna vill framställa det som. Idag när många jagar likes känns det skönt att någon berättar sanningen och vågar stå för den. Det betyder inte på något vis att hon är en dålig mamma bara för att hon är trött. Gill Sims driver en populär föräldrablogg och boken är baserad på egna erfarenheter. Det är väl därför boken känns trovärdig och karaktärerna äkta.

En trött mammas dagbok är en rapp och uppkäftig bok som driver med föräldraskapet och gör jobbiga situationer humoristiska. Det finns en igenkänningsfaktor som gör att många kan relatera till boken. När boken var slut funderade jag en stund, är den redan slut?

Bloggare som får skriva böcker är det bra eller dåligt? Jag har aldrig förstått mig på den diskussionen. Alla har rätt att skriva en bok oavsett bakgrund. Huvudsaken är att det ligger hårt arbete bakom den och mycket kärlek till att skriva. En trött mammas dagbok är ett perfekt exempel på att med mycket slit kan drömmar slå in. Det är inget fel med att erkänna sina brister och funderingar. Det är fler i världen som har funderat över samma sak.

En trött mammas dagbok är en bok för dig som vill skratta, förundras och svepas med hur det kan vara att vara hemma och jonglera livet och dess utmaningar. Hur får du livet att gå ihop med alla dessa måsten? Måste vi göra alla måsten eller kan vi strunta i en del? Livet går inte under om du slutar vara perfekt. Trevlig kväll!

Betyg: 3 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nyårslöftet är infriat!

Förra nyår gav jag mig själ ett löfte om att jag skulle försöka sticka en kofta. Efter ett antal försök som resultera i att jag repade upp ...