onsdag 20 januari 2021

Livet bjuder alltid på överraskningar

Recension av Nu är det jul igen


Jag vet att glada julen är slut slut slut….men jag vill i alla fall läsa en och annan julbok. Kvällens boktips handlar om fördomar och hur det går att övervinna hinder som kommer i ens väg. Jag har lyssnat på Nu är det jul igen av Annika och Jessika Devert. Boken nådde marknaden förra året.   


Boktips. Denna feelgood historia är något
för dig som vill läsa en varm historia. 
Emelie är trött på allt. Hon har skralt med pengar, hennes man och barnens far har lämnat henne och snart är det jul. Vardagen är lika rolig som att leta efter dammråttor. Hon vill bara bort från allt samt ge sina barn någonting extra för en gångs skull. Som ett brev på posten får hon ärva ett hus på Sardinön. Livet tar en ny vändning och äntligen kanske alla bitarna till slut faller på plats, även kärleken?


Annika och Jessika Devert levererar en underhållande roman som bjuder på alla de element som jag förväntar mig av en feelgood-historia. Det är lättsamt, igenkänningsbart, kärlek, intriger och framförallt värme. Karaktärerna är genuina och en del av dem förmedlar en viss igenkänning. Handlingen är mysig. Den är inte överdriven och spektakulär utan känns autentisk. Många kan känna igen sig i hur det är att börja om från början igen. Boken får ett extra plus i kanten för att det går att relatera till handlingen. Jag lyssnade på boken och det var lätt att följa med, vilket ger ett extra plus.   


Nu är det jul igen är en sockersöt kärlekshistoria som osar jul och lycka. För mig ligger boken rätt i tiden. Jag vill drömma mig bort och fyllas av julkänsla, vilket gör att Nu är det jul igen är som handen i handsken. Med andra ord om du fortfarande vill fylla ditt sinne med julkänsla är detta boken för dig, annars kan du spara den i ditt sinne till nästa jul. Det är elva månader och fyra dagar kvar. Trevlig kväll!   


Betyg: 3 av 5


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nyårslöftet är infriat!

Förra nyår gav jag mig själ ett löfte om att jag skulle försöka sticka en kofta. Efter ett antal försök som resultera i att jag repade upp ...