måndag 18 januari 2021

Hemmagjord grönsaksbuljong - lättare än vad du tror

Jag och min sambo startade Youtube-kanalen Kullan och Masen bakar och lagar mat. Vi startade den som ett kul projekt och vi ville se om det var något för oss. Svaret är att vi än så länge tycker att det är kul. Hittills har vi producerat tre filmer. I den senaste ger vi dig tips på hur du gör en smakrik grönsaksbuljong. Den kan du se här. Glöm inte att gilla videon.

Mattips. Att göra egen buljong är lättare än vad du kan tro.

Du kanske frågar dig när du får användning av en grönsaksbuljong. Det var även den frågan som jag själv ställde mig. Masen som jobbar som kock var snabb med att svara att den är bra när du vill göra soppor, såser eller risotto. Dessutom är den bra som smaksättning när du ska äta ris eller bulgur. Något som jag själv kan tycka har lite halv tråkig smak. För att piffa upp riset eller bulgur byter du bara ut vattnet mot buljongen och låter den koka in. Både riset och bulgur får en fin smak. Det är riktig gott och enkelt. 

När du däremot använder din hemmagjorda buljong vid matlagning måste du ha i bakhuvudet att den är inte alls lika stark i smaken som den från affären. Varför kanske du frågar dig? Det är helt enkelt så att den i affären är koncentrerad och det är inte den hemmagjorda. Den koncentrerade behöver du inte ta lika mycket av när du lagar mat, vilket kan vara en fördel. Däremot finns det två piffiga fördelar med den hemmagjorda och det första är att det är du som bestämmer vilka smaker den ska ha. Det andra är att den går att frysa, vilket innebär att du kan göra den nu och använda den vid ett senare tillfälle. Förutom dessa två fördelar sköter sig buljongen nästintill sig själv. Under en timme står buljongen och puttrar för sig själv. Du behöver endast titta till den då och då och röra om. Vilket betyder att du kan göra andra saker under tiden. Smaklig spis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nyårslöftet är infriat!

Förra nyår gav jag mig själ ett löfte om att jag skulle försöka sticka en kofta. Efter ett antal försök som resultera i att jag repade upp ...