måndag 25 januari 2021

Snö, godis och kärlek är det receptet på den perfekta julen?

Recension av Två hjärtans karameller

Nu när äntligen snön har kommit för att stanna envisas jag med att fortsätta läsa julböcker för att jag vill förlänga känslan av julen och vintern. Det kan verka konstigt, men sådan är jag. Ikväll tänker jag skriva några rader om Sofia Fritzsons bok Två hjärtans karameller som är den första delen i serien om systrarna Ljung.

Ljudbok. En julbok för dig som älskar
kärlekshistorier och godis.
Ellinor och hennes systrar är ovetandes om Micke och hans företag Karlssons konfektyr. När systrarnas pappa dör får de reda på att de är delägare i det olönsamma företaget. Ellinor får i uppdrag att åka till Kullaby. Hon ska ta reda på om det kan vända företagets negativa ekonomiska kurva och göra det lönsamt eller om det är dags att överge det sjunkande skeppet. Ett uppdrag som blir allt annat än lätt när Ellinor stöter på den motsträvige Micke. En man som skyr förändringar lika mycket som han skyr folk. Är det ett samarbete som står på randen till katastrof?

Sofia Fritzson lyckas med att fylla mitt sinne med julkänsla. Hon är trovärdig i sitt sätt att måla upp en småstadsmiljö. Två hjärtans karameller är en mysig bok med stor igenkänning. Alla som har levt eller lever i en liten stad kommer garanterat att känna igen vissa fenomen. Snacket som går på stan och att alla känner alla är två teman som genomsyrar boken. Sofia Fritzson använder sig av ett enkelt språk och historien är rak utan större utsvävningar, vilket gör att det lätt att följa med i handlingen trots att jag lyssnar på boken. Eftersom historien mer eller mindre är rak kan jag lägga mer fokus på karaktärerna och handlingens utveckling. Något som jag personligen föredrar.

Boken har ett stort minustecken och det är att jag blir otroligt sugen på godis. Det kliar i mina fingrar och beger mig nästan till köket för att börja göra godis. Vid ett tillfälle föll jag för frestelsen och gjorde rischoklad. Vill du veta hur jag lagade till det kan du se det här

Jag rekommenderar Två hjärtans karameller till dig som vill läsa en lättsam feelgood-roman som gör dig otroligt sugen på fudge eller annat julgodis. Det är en bok om kärlek och om att börja om på nytt. Trevlig kväll!