onsdag 27 januari 2021

En vattentät plan kan aldrig misslyckas?

Recension av Löften, kyssar och varm choklad

Jag biter mig fast i julböckerna för att jag vill inte riktigt släppa taget. Det är så mysigt att läsa om julen. Sofia Fritzson följer upp feelgood-romanen Två hjärtans karameller med en bok om en annan syster i familjen Ljung. Den här gången får Hillevi stå i centrum. Boken kom i slutet av förra året. Vill du läsa mina tankar om den första delen Två hjärtans karameller kan du göra det här.

Julbok. En feelgood-roman för dig som
vill ta dig an en mysig kärlekshistoria i
vintermiljö.
Omgivningen förväntar sig alltid att Hillevi ställer upp, något som Hillevi börjar tröttna på. När expojkvännen Tim bjuder in henne till hans inflyttningsfest vill Hillevi gömma sig och inte åka. Mot alla odds åker hon till fjällen för att närvara vid festen. Hon möter Simon som visar sig ha en törn i sidan mot Tim. Simon och Hillevi kommer på en vattentät plan för att överleva festen och inte framstå som två personer med krossade hjärtan. Ska Hillevi äntligen våga säga sanningen till Tim?

Sofia Fritzson skriver med samma lättsamhet som i första boken. Berättelsen skrider fram och trots att jag lyssnar på boken är det lätt att följa med i handlingen. Löften, kyssar och varm choklad är en varm historia om att läka, svek och hitta kärleken igen. Alla som har blivit svikna av kärleken kan lätt relatera till historien och framförallt Hillevi. Hon är trasig och gör allt för att komma över sin hjärtesorg. En process som inte är helt enkel. Boken är handlingsstyrd och det passar bra med bokens tema. Den innehåller det mesta som en inbiten feelood-älskare förväntar sig av en historia.

Historien i sig är lite förutsägbar, men det gör ingenting. Jag hade blivit chockad om utgången varit annorlunda och med all säkerhet besviken. Tyvärr är det inte samma julkänsla i Löften, kyssar och varm choklad som det är i den första boken Två hjärtans karameller. Något som jag tycker är synd eftersom den utspelar sig under julen.

Jag rekommenderar Löften, kyssar och varm choklad till dig som vill ta dig an en feelgood-roman som utspelar sig under julen. Det är en bok för dig som gillar lättsmälta historier med en kärlekshistoria i främsta rummet. Det är en underhållande historia som passar dig som vill läsa om kärlek. Trevlig kväll!

Betyg. 2 av 5