torsdag 25 februari 2021

Det är aldrig försent för att börja om

Recension av Paus i karriären 

Kvällens blogginlägg handlar om Maria Parkhedes bok Paus i karriären som hon debuterar med. Boken kom ut i oktober förra året och den klassar in sig i genren feelgood. Det här boktipset fick jag genom att jag tjuvlyssnade på ett samtal. Jag hörde två personer prata om boken och jag gillade vad jag hörde.   

Ljudbok. En feelgood-roman om att inte 
veta vad du vill och ta svåra beslut.
Philippa har alltid älskat sitt jobb. Sedan Douglas tog över posten som vd har Philippa tappat lusten att jobba för mansgrisen som älskar härskartekniker. Han gör allt för att göra livet sur för Philippa. Till slut får hon nog och ber chefen dra åt helvete. Hon sätter riktmärket mot tryggheten i farmors gamla hus på Järvsö. Philippas dotter Bianca känner sig mer och mer utanför. Kompisarna sviker och hon får inte vara med. Hon vet inte hur hennes trygga värld kunde förändras så snabbt. Kanske kan både Philippa och Bianca få den nystart som de behöver ute på landet eller kommer de båda storstads tjejerna få lappsjukan? 


Paus i karriären är en riktig bladvändare. Denna lättlästa bok är svår att lägga ifrån sig. Boken innehåller alla de beståndsdelar som jag förväntar mig av en feelgoodroman. Kärlek, svek och svåra beslut är klassiska byggstenar som även återfinns i kvällens boktips. Maria Parkhede levererar en mysig bok med trovärdiga karaktärer. Det är svårt att inte förälska i den lantliga miljön på Järvsö och de härliga äventyr som karaktärerna är med om.


Jag lyssnade på boken och nästan nio timmar försvann i ett nafs. Hur gick det till? Det är underbart när bokens handling flyger fram på det viset. Maria Parkhede har tänkt på dramaturgin och bokens styrka ligger i att hon låter två vitt skilda världar möta varandra. Lugnt står i relation mot stressen, landet mot staden och så vidare. Boken är full av kontraster, vilket ger historien det lilla extra. Krockarna mellan världarna bidrar till det komiska och hur Philippa försöker att anpassa sig till sin nya tillvaro. Om du någon gång känt dig vilsen eller stått inför ett stort beslut kan du relatera till Philippa. Hon är 40 plus och vet inte vad hon vill göra med sitt liv. Hennes ovisshet upplevs som naturlig och äkta. Paus i karriären är en jordnära bok med vardagliga intriger och beslut. Historien är varken överdriven eller full av stereotyper. Det är uppfriskande.  


Paus i karriären är en bok för dig som vill ta dig an en bok med en mor-dotter-relation i fokus och som utspelar sig på landet. Det är bok värd att mysa med i din favoritfåtölj eller i soffan. Trevlig kväll!


Betyg: 3 av 5 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nyårslöftet är infriat!

Förra nyår gav jag mig själ ett löfte om att jag skulle försöka sticka en kofta. Efter ett antal försök som resultera i att jag repade upp ...