fredag 26 februari 2021

Vad rör sig egentligen i dina tankar?

Recension av Min syster, seriemördaren

Fredagen är redan här och jag har läst en bok som kan passa dagens utmaning. Min syster, seriemördaren har en passande framsida för att göra ett bookface. Boken är skriven av Oyinkan Braithwaite och förra året kom den på svenska.

Bookface friday. Om du är sugen på att läsa
en spänningsroman som får dig att förundras
är Min syster, seriemördaren något för dig.
Ayoola har en tendens att mörda sina pojkvänner. Hon hävdar alltid självförsvar. Lillasyster Korede som alltid kommer till undsättning börjar tvivla på systerns ständiga ursäkter. Korede accepterar sin systers galna upptåg ända till Ayoola blir tillsammans med mannen som Korede i hemlighet älskat hela sitt liv. Korede måste välja vem hon ska rädda.

Oyinkan Braithwaite har belönats med flera priser för sin bok Min syster, seriemördaren. Boken hoppar i tiden och ibland kan det vara svårt att orientera sig. Trots detta är boken läsvärd. Den är välskriven och annorlunda. Det är denna unika ådra som gör att jag attraheras av historien och har svårt att lägga ifrån mig boken.

Problematiseringen kring att systern är en seriemördare samt att Korede ska förhålla sig till detta faktum är intressant. Korede skyddar Ayoola, men Korede kan inte acceptera sin systers udda hobby. Gång på gång väljer Korede att skydda sin syster för att blod är tjockare än vatten. Poängen med boken är ändå hur långt kan du sträcka dig för att skydda din familj? Finns det någon gräns som familjen kan passera för att du ska svika dem och välja en annan väg?

På ett magiskt sätt lyckas Oyinkan Braithwaites porträttera två systrar som älskar varandra och som är totalt olika. Det är tänkvärt att läsa en sådan udda bok där seriemördaren humaniseras. Läsaren kan på ett vis sympatisera med hennes val och gärningar, vilket väcker tankar. Detta stildrag påminner en hel del om filmens noir. En genré där huvudpersonen är en sorts antihjälte och skurken en femme fatale. Det är omöjligt att fullt ut sympatisera med hjälten på grund av att det oftast är en försupen före detta polis med en hemsk människosyn och som krydda på moset har denne ett hett temperament. Under filmens gång utvecklas hjältens karaktär en aning till det bättre och tittaren börjar fatta tycke denne. Samma utveckling återfinns hos karaktären Ayoola i Min syster, seriemördaren. Hon är en kombination av en femme fatale och en antihjälte. Det är svårt att veta om jag ska förakta henne eller inte. Dessutom är det svårt att veta om Korede är hjälte eller om även hon klassar in i facket som skurk.

I och med att boken är oblodig lutar den mer åt en spänningsroman istället för en hårdkokt thriller. Oyinkan Braithwaite låter det vardagliga livet stå i fokus och de våldsamma delarna är en extra krydda för dramaturgin. Detta gör boken ännu mer fängslande. Även det långsamma berättandet och den uppluckrade tidslinjen bidrar till min fascination för boken.

Jag rekommenderar Min syster, seriemördaren till dig som vill läsa en annorlunda och spännande thriller. En spänningsroman som ställer moraliska frågor till läsaren och det inte är självklart vem som är offret. Trevlig helg!