tisdag 23 februari 2021

Sommar, kärlek och vänskap - vad mer behöver du?

Recension av 3 meter över himlen

Det har varit några dagar med regn och kalla vindar. Vilket gör att samvetet tillåter mig att krypa ner i soffan med en filt, te och titta på en bra serie istället för att vara ute. Just nu är jag inne i en period där jag vill undvika att se amerikanska massproducerade filmer samt serier. Ett av de förslag som kom upp på min streamingtjänst var det italienska dramat 3 meter över himlen med den engelska titeln Summertime.

Serietips. 3 meter över himlen passar dig som längtar efter varma sommarkvällar fyllda av äventyr.

Ett drama där fyra huvudkaraktärer samsas om berättelsen. Summers familj är känslomässigt instabil. Hennes deprimerande mamma saknar sin ständigt turnerande man. Dessutom är lillasystern olyckligt kär. Summer flyr hemmets känslomässiga berg och dalbana för ett sommarjobb på ett hotell. Racing proffset Alessandro rehabiliterar sig efter en krasch med motorcykeln. En olycka som satt griller i hans huvud och osäkerheten om en fortsatt karriär inom sporten gnager. En sommar fylld av känslor, kärlek, nya vänner och intriger blir en sommar som Summer sent ska glömma...

3 meter över himlen är en virvelvind av känslor och intriger. Även om det kan låta känslostormande är serien lågmäld på ett vis. Serien är typisk italiensk med sin dramaturgiska stil samt bildberättande. Realismen styr hantverket. Serien befinner sig hästlängder ifrån amerikanska draman med överdrivna konflikter och kärlekshistorier som översvallar tittaren. I 3 meter över himlen finns det ingen “bad boy” som ska vinna den vackra och oskuldsfulla jungfrun. Avsaknaden av stereotyper och klichéer lyfter serien. Trots detta går det att förutspå hur det ska gå på ett ungefär för alla karaktärerna, men slutet är ändå ovisst.

Det är en ganska vardaglig värld som tittaren dras in i. Alla jobbar och det är endast Alessandro som kommer från en överklassfamilj, men familjen är allt annat än divig. Alla karaktärerna är jordnära och sympatiska. Avsaknaden av en skurk är ovanligt. Visst finns det inslag i ett par av karaktärerna att de är lite skurkaktiga, men de är mänskliga och det finns en förklaring till varför de är på det viset. Oro inför sitt barns samt sin egna framtid genererar bråk och depressioner, något som många av oss kan relatera till.

3 meter över himlen är ännu en i raden av serier som är producerad av Netflix. Jag har förut skrivit om mina farhågor och de positiva erfarenheter som det kan frambringa när streamingtjänsterna börjar producera eget material. Serien tillhör kategorin positiva erfarenheter. 3 meter över himlen bygger på Federico Moccias böcker som ännu inte blivit översatta till svenska. Denna underbara serie är något som jag skulle ha missat att få ta del av, eftersom jag knappt kan ett ord på italienska och dessutom är jag inte bekant med hans böcker.

I skrivande stund har jag fått reda på att det kommer att bli ytterligare en säsong och jag längtar efter att återigen få stifta bekantskap med karaktärerna. Hoppas att andra säsongen blir lika bra som den första. 3 meter över himlen är en serie för dig som vill se på en feelgood-serie av bästa kaliber. Räds inte för att den handlar om unga vuxna, det går att relatera till karaktärerna eller så kan du helt enkelt uppskatta det briljanta hantverket. Trevlig kväll!