tisdag 2 mars 2021

Är sanningen endast svart eller vit?

Recension av Legend

Som den dystopi-fantast jag är måste jag sätta tänderna i Marie Lus trilogi Legend. Första boken i serien är Legend. En serie som har några år på nacken, det bästa med dystopier är att de aldrig känns daterade. Med dessa tankar i bakhuvudet kastade jag mig in i denna framtidsskildring.   

Boktips. Ett dystopi-äventyr för dig som 
har en förkärlek för berättelser om rebeller
och översittare. 
June och Day
kommer från skilda världar. June och hennes familj lever i de fina kvarteren, medan Day hankar sig fram i slummen. Deras vägar korsas när Day anklagas för mordet på Metias Junes bror. Ju mer June hör Day berätta sin historia desto mer börjar hon tro att det är hon som är förd bakom ljuset. Vem i Republiken talar sanning och är ledaren verkligen mån om sina invånare? 

Legend är den första av Marie Lus böcker som jag tar mig an. Hon är en sådan författare som lovordas och jag hade skyhöga förväntningar på boken. Jag gillar historien i sig. Den känns som en typisk dystopisk berättelse med rebelliska karaktärer som kämpar mot översittaren. Berättelsen är även full av hemligheter och svek. På ett sätt är det den lilla människan som står i centrum och denne kan vara lätt att identifiera sig med. På flera plan illustreras olika kulturkrockar samt fördomar som krossas vartefter historien utvecklar sig. Boken blir en samhällsskildring med en underliggande kritik mot maktutövandet. Däremot har jag svårt att hänga med i handlingen, vilket jag tror beror på uppläsaren.  


Ove Ström är uppläsare och hans läsning fungerade inte alls för mig. Han var för monoton och intetsägande i sin läsning. Det märks att han har sina rötter från att läsa talböcker och inte ljudböcker. För dig som inte vet skillnaden mellan en tal- och ljudbok kan jag berätta att talböcker riktar sig till personer som av någon anledning har en nedsatt förmåga till lyssnandet. Det kan vara allt ifrån dyslexi till att du hör dåligt och behöver ha en läsare som läser sakta och har ett välartikulerat tal. Personen som läser ska dessutom inte använda sig av någon form av dramatiserande läsning. Eftersom ljudböcker vänder sig till en kommersiell marknad har de andra krav på hur det ska låta. Talböcker framställs av Myndigheten för tillgängliga medel, MTM.


Jag tappade fokus på handlingen och tvingade mig igenom boken. Hans uttal var fruktansvärt på sina ställen. Intresset för boken sprang sin väg och kommer inte att lyssna på de resterande böckerna som är inlästa av samma man. Tyvärr tappade jag totalt läslusten till att fortsätta mig ta mig an serien, om läslusten infinner sig tar jag mig an den fysiska boken istället. Den tråkiga inläsningen bidrar till att betyget för boken trillar ner ett hack på betygsskalan.  


Jag rekommenderar Legend till dig som har en förkärlek för dystopi-serier. Läs böckerna istället för att lyssna på dem. Du kommer garanterat att få en bättre läsupplevelse än mig. Trevlig kväll! 


Betyg: 2 av 5


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nyårslöftet är infriat!

Förra nyår gav jag mig själ ett löfte om att jag skulle försöka sticka en kofta. Efter ett antal försök som resultera i att jag repade upp ...