måndag 1 mars 2021

Magi, makt och korruption - vem går vinnande ur striden?

Recension av Bestulen

Hyllvärmareutmaningen får ikväll stå åt sidan. Jag har läst en fantasybok av Kajsa Artifex som debuterar med kvällens boktips. Jag vill börja med att tacka Kajsa Artifex för recensionsexemplaret av boken Bestulen. Det är alltid lika kul att få böcker och bokpost är den absolut bästa posten. Det finns väl inga andra paket som gör en så glad?

Boktips. Ett magiskt framtids-äventyr med onda och goda magiker i kampen om makten.

En bit in i vår framtid närmare bestämt år 2042 lever människorna sida vid sida med personer som besitter magiska krafter alias häxor och magiker. Världen pulserar under de mörka makternas dominans. Maisie är helt ovetandes om varför hon utsätts för experiment samt tortyr. Vad vill de henne? Under tiden ödeläggs Europa under Calestons våld. Han visar sin makt och styrka gång på gång. Ska han sätta hela världen i brand? Ska någon våga sätta sig upp mot denna tyrann?

Det är alltid underhållande att läsa om böcker som handlar om magi. I Bestulen blandas häxprocessen in och ger boken en ytterligare dimension. Det är extra roligt. Kapitlen växlar fokus samt berättarjag. Tre personer står i fokus som huvudkaraktärer, Maisie, Alex samt Damien. Det kan vara en förvirrande process till en början, men ganska snart kom jag in i det.

Jag tycker det är kul att läsa böcker som växlar berättarjag. Det kräver en hel del uppmärksamhet av läsaren. Det är inte alltid det fungerar med ett växlande fokus, men det gör det i Bestulen. Kajsa Artifex använder sig av ett lättillgängligt språk och boken passar utmärkt till läsgruppen unga vuxna. Med de växlande berättarjagen får hon berättelsen att skrida framåt, ibland i rasande fart och stundtals går det sakta för att berättelsen kräver det. Det är ett smart drag att växla mellan karaktärerna. Stämningen byggs upp på ett helt annat sätt. Hos den ena karaktären kan det vara tortyr, medans hos den andre är det ett sökande som försiggår. Två helt olika miljöer varvas och som är spännande på varsitt sätt med målet att fånga sin läsare.

Bestulen är dessutom en bok som passar den ovane fantasy-läsaren. Boken kan vara en inkörsport till tyngre fantasy-böcker om du så vill. Kajsa Artifex målar upp en värld och ett äventyr som jag gärna vill ta del av och jag vill genast ge mig i kast med nästa äventyr. Som grädde på moset är det superkul att upptäcka en ny kvinnlig fantasyförfattare som skriver på svenska. Bestulen lockar till läsning och undrar vad som kommer att ske i nästa bok. Trevlig kväll!