onsdag 31 oktober 2018

Aldrig har kärlek varit så skönsjungande

Recension av A star is born

För ett tag sedan var jag på bio och såg filmen A star is born en film som kritiker runt om i världen har rosat. Det här är en film som jag har längtat efter. Lady Gaga är en av mina favoriter och jag gillar hennes som sångerska. Med det sagt var det med blandande känslor som jag satte mig ner i stolen och väntade på att filmen skulle börja. Bradley Cooper har gjort sig ett namn i Hollywood främst genom sitt skådespeleri, men nu tar han sig an regissörsrollen för första gången.


Ally, Lady Gaga, är en servitris med skönsjungande drömmar. På sin fritid sjunger hon på en bar. Jack, Bradley Cooper, är en välkänd sångare. Han är bitter över sitt liv i rampljuset och tar till flaskan och droger för att fly vardagen. Av en händelse kliver han in på baren och både hans och Allys liv förändras för alltid. Det är kärlek vid första ögonkastet. Jack förförs av hennes röst och han vill veta mer om henne. Är de varandras räddning från liv fyllda av tristess, missbruk och miserabel tillvaro?

Bradley Cooper sitter på flera stolar i A star is born. Inte nog med att han regisserar, han är både producent och spelar huvudrollen i detta klassiska drama. Coopers version är den fjärde i ordningen. Vad är det som gör den här filmen så speciell att det är värt att göra remake på remake? Kanske har Cooper äntligen gett berättelsen den nivå som den förtjänar.

Vad krävs för att ett kärleksdrama ska bli episkt? En magisk och lätt destruktiv kärlekshistoria, massor av känslor och ikonen som blir kär i ”den vanliga människan”? En episkt kärlekshistoria kantas av problem. Gärna verkliga och svåra. Kärleken ska övervinna allt. Dramat innehåller mycket sorg och depression och på något sätt ska tittaren kunna relatera till karaktärernas kärlek.

Jag hatar musikaler eller ogillar skarpt. Däremot gillar jag filmer med mycket musik i. Jag har svårt för när karaktärer brister uti spontansång. I A star is born är det mycket musik, men den passar in i sitt sammanhang för att det handlar om två musiker.

Jag var skeptisk till två saker: Ett ännu en skådespelare ska leka rockstjärna. Kan Bradley Cooper verkligen sjunga? Och två: Ännu en artist som vill leka skådis. Jag är så glad att jag får äta mina ord. Cooper kan sjunga. Hans rossliga stämma passar perfekt till den folkrockiga genren.

Sedan jag såg filmen har jag lyssnat om flera gånger på soundtracket. Wille Nelsons son Lukas Nelson, Lady Gaga och Bradley Cooper har samarbetat kring musiken. Den är välgjord, den har en själ och den känns äkta. Musiken är långt ifrån den tuggummipop som vi är vana vid att höra på radion.

När jag fick se att det var Lady Gaga eller Stefani Germanotta som tilldelats huvudrollen var min första tanke Oj, hur ska det här gå? Hon visade sig vara rätt val. Med en bräcklighet och naturlighet axlar hon rollen som Ally. Lady Gaga är en sann konstnär uti fingerspetsarna.

Den här versionen kommer att skriva in sig i filmhistorien som en av de filmerna du ska se innan du dör. Bege dig till närmsta biograf och sätt dig ner i stolen och njut. Det här ett drama av finaste kaliber. A star is born förtjänar att titta om på. Trevlig kväll!

Betyg: 5 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nyårslöftet är infriat!

Förra nyår gav jag mig själ ett löfte om att jag skulle försöka sticka en kofta. Efter ett antal försök som resultera i att jag repade upp ...