Recension av Ögat
Till att börja med vill jag tacka
@tantemmas för recensionsexemplaret av boken Ögat. Det är en
bok med lättlästa spökhistorier som passar barn i åldrarna 10
och uppåt. Boken är skriven av Emma Frey-Skøtt
och illustrerad av Elin Jonsson.
![]() |
| Boktips. I Ögat finns en spökhistoria för alla smaker. |
Emma Frey-Skøtt
skriver inte sin läsare på näsan utan lämnar lite åt fantasin.
Hon skriver på ett sådant sätt som gör att jag som läsare
funderar över vad som skedde sedan och historiens budskap. Texterna
ser ut som att de har varit superenkla att skriva, men jag förstår
att det ligger massor av arbete bakom texterna. Emma Frey-Skøtt
skriver på ett imponerande sätt och dessutom slutar en del av
historierna lite oväntat.
Varje spökhistoria i Ögat har en
tillhörande illustration. De flesta av berättelserna har två
uppslag. På det viset får varje historia mycket utrymme och två
illustrationer. Elin Jonssons illustrationer förstärker känslan i historian. Hon är väldigt talangfull. Ögat är ganska ensam i sin
genre och det är på tiden att en bok som Ögat får plats i vårt
bokutbud.
Jag rekommenderar Ögat till alla er
som vill läsa lättlästa spökhistorier. Denna antologi har en
spökhistoria för varje smak. En del är läskiga, andra är lite
paranormala med romantiska inslag och en del har inslag av fantasy.
Trevlig kväll!
Betyg: 4 av 5

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar