måndag 8 oktober 2018

Aldrig har lättläst varit så läskigt


Recension av Ögat


Till att börja med vill jag tacka @tantemmas för recensionsexemplaret av boken Ögat. Det är en bok med lättlästa spökhistorier som passar barn i åldrarna 10 och uppåt. Boken är skriven av Emma Frey-Skøtt och illustrerad av Elin Jonsson.


Boktips. I Ögat finns en spökhistoria för alla smaker.

Emma Frey-Skøtt skriver inte sin läsare på näsan utan lämnar lite åt fantasin. Hon skriver på ett sådant sätt som gör att jag som läsare funderar över vad som skedde sedan och historiens budskap. Texterna ser ut som att de har varit superenkla att skriva, men jag förstår att det ligger massor av arbete bakom texterna. Emma Frey-Skøtt skriver på ett imponerande sätt och dessutom slutar en del av historierna lite oväntat.

Varje spökhistoria i Ögat har en tillhörande illustration. De flesta av berättelserna har två uppslag. På det viset får varje historia mycket utrymme och två illustrationer. Elin Jonssons illustrationer förstärker känslan i historian. Hon är väldigt talangfull. Ögat är ganska ensam i sin genre och det är på tiden att en bok som Ögat får plats i vårt bokutbud.

Jag rekommenderar Ögat till alla er som vill läsa lättlästa spökhistorier. Denna antologi har en spökhistoria för varje smak. En del är läskiga, andra är lite paranormala med romantiska inslag och en del har inslag av fantasy. Trevlig kväll!

Betyg: 4 av 5


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nyårslöftet är infriat!

Förra nyår gav jag mig själ ett löfte om att jag skulle försöka sticka en kofta. Efter ett antal försök som resultera i att jag repade upp ...