onsdag 3 oktober 2018

Tragisk kärleks epos

Recension av Kärlek på italienska

Jag tänkte att det var dags att ta sig an detta kritikerrosade drama. Kärlek på italienska kom 2009 och den är regisserad av Luca Guadagnin. Han är känd för filmer som Call me by your name, A bigger splash och Bertolucci on Bertolucci. Guadagnin är en av dem som skrivit manus till kvällens filmtips.

Emma, Tilda Swinton, har flytt Ryssland för ett bättre liv i Italien. Hon fann rikedom och kärlek. Hennes till ytan perfekta liv räcker inte till och det är något som saknas. Hennes son Edo vägrar gå i sin familjs fotspår och ta över det stora familjeföretaget. Han vill öppna en restaurang med sin bästa vän Antonio. När Emma träffar Antonio är det kärlek vid första ögonkastet och livet tar en helt annan väg. Hon har funnit det som saknats i hennes liv, men hur ska hon lyckas hålla fast vid det utan att såra någon?

Kärlek på italienska är inte min typ av film. Den var seg, tråkig och ganska ytlig i sitt berättande. Det kan bero på att jag föredrar det franska sättet att göra film på. Det är inte många italienska filmer som imponerar på mig. Jag tror att det beror på deras sätt att använda sig av bildberättandet. Italienarna använder sig gärna av realism i sina filmer och det är nog det som inte tilltalar mig. Det blir som att skriva läsaren på näsan fast i det här fallet visa tittaren på ögonen. Tittaren behöver inte se allt som karaktären gör eftersom vår hjärna ändå sätter ihop de saknande delarna och kan föreställa oss hur karaktären kom från punkt a till punkt b.

Tilda Swinton är duktig i sin roll och den klarar hon av med bravur. Det är synd att manuset är så sjukt tråkigt. Det blir för realistiskt på ett sätt som påminner om en form av diskbänksrealism som inte tillhör min favoritgenre. Tilda Swinton verkar vara en av Luca Guadagnins favorit skådespelare för att hon figurerar i några av hans filmer. Jag förstår honom för hon är grym.

Jag rekommenderar Kärlek på italienska till dig som vill se ett kärleksdrama med mycket realism som är kantats av intriger och en del olycka. Det är en perfekt film att sjunka ner i soffan till. Trevlig kväll!