tisdag 27 november 2018

Hur hanterar du att hela din värld vänds upp och ner?

Recension av Mörkrets makt

Det finns ett gäng ljudboksappar där ute och jag använder mig så klart av bibliotekets. Jag vill stödja biblioteket och dess verksamhet. Däremot tänker jag inte göra någon reklam för vilken app det är. Det får du ta reda på själv. Det som är fiffigt med bok-appar är att jag ibland hittar böcker som jag inte annars skulle ha upptäckt. Kvällens bok är ett sådan. Jag har lyssnat på Mörkrets makt som är skriven av Yamilé Andreasson. Boken är den första i Skuggornas stad-serien. Det är en planerad trilogi.

Ariana lever ett vanligt liv, men hon är långt ifrån vanlig. Hon vet bara inte om det själv än. I skuggorna lurar varelser som vet att Ariana är en del av deras värld. De vill få henne att förstå sin styrka och hjälpa henne att få reda på allt om sitt arv. Hon börjar upptäcka saker hos sig själv som hon har svårt att förstå. Vem kan hjälpa henne och hur ska hon klara sig med livet i behåll? De blodstörstiga varelserna smyger sig närmare och närmare.

Mörkrets makt är en spännande och lite annorlunda fantasy-berättelse. Vilket slut det är i boken. Det är helt magiskt och det är det som jag har väntat på under tiden som jag har lyssnat på boken. Spänningen byggs upp mot slutet och det slutar med buller och bång. Däremot är det lite långt dit. Det är många intriger och mycket dialog. Det blir lite långdraget för min smak. Boken är upplagd för sin efterföljare.

Boken är skriven rakt och utan större avbrott. Det är ganska lättläst, vilket betyder att boken riktar sig till en bred publik. Det är en bok för alla som gillar monsterböcker med mystik och maktspel. Språket är enkelt och det gillar jag. Uppläsare är Hannah Schmitz. Hon ger en helt ok insats.

Jag rekommenderar Mörkrets makt till dig som gillar vampyrböcker. Den är som en korsning mellan Twilight och House of night-serien. Trevlig kväll!