onsdag 12 december 2018

Allt för kunden....

Recension av Office christmas party

Julen kommer närmare och närmare. När snön lyser med sin frånvaro brukar jag kolla på julfilmer för att komma i den rätta julstämningen. Ikväll tänkte jag skriva några rader om filmen Office christmas party. Filmen kom 2016 och den är regisserad av Josh Gordon och Will Speck. Detta radarpar har regisserat tre filmer tillsammans; Pappa på burk, Blades of glory och kvällens filmtips. De har även tagit sig an några serier.

Filialen står inför ett ekonomiskt stup, men den oseriöse chefen Clay Vanstone har lite svårt för att se sanningen i vitögat. När vd:n och hans tillika syster Carol Vanstone kommer för att hota med uppsägningar och nedläggning vaknar Clay till liv. Han ska ordna en storkund till företaget och hur gör man det bäst? Genom att anordna julfesten utan regler. Allt för att ragga kunden till företaget. Vad kan gå snett med en deprimerad kund som älskar sprit och kaos?

Office christmas party är en korsning av Baksmällan och Hopplös och hatad av alla. Det är humoristiskt, galet och totalt urflippat. Office christmas party kommer få dig att skratta. Jag trodde att detta skulle vara ännu en lite ”mainstream julkomedi” som passerar under radarn och sedan är det inget mer med det. Office christmas party innehåller en del populärkulturreferenser som är väldigt roliga speciellt när de blandar in Gone girl.

Jon Lucas, Scott Moore och Timothy Dowling står för manuset. Det är genomarbetat och många av skämten är luriga. Filmen innehåller många punchlines, men även humoristiska situationer. Det är en bra blandning av skämt.

Det är en ganska stjärnspäckad rollista med namn som Jennifer Aniston, Jason Bateman, Olivia Munn, T.J. Miller, Kate McKinnon och Vanessa Bayer. Vad säger det då? Skådespelet håller hög klass.

Jag rekommenderar Office christmas party till dig som inte vill se en typisk julfilm. Det här filmen som vill få dig att skratta åt skämt och överdrivna situationer. Filmen har julkänsla. Trevlig kväll!