tisdag 11 december 2018

Hur besegrar man monstret som växer inom sig


Recension av Hinsides väktare


Nu har jag tagit mig an den sista delen i Karin och Albin Alvtegens trilogi om Hisides. Jag har lyssnat på Hinsides väktare som kom ut i år. Vill du uppdatera ditt minne om vad de första delarna handlade om klicka på respektive titel Nyckeln till Hinsides och Hinsides brinner.


Linus är fast i Hinsides. Stenarna som försett portalen med energi är helt tömda. Linus lär sig att det går att fylla på stenarna igen, men det kräver att varje urkraft tar på sin sten. Han och Lionora ger sig återigen ut på ett äventyr i det magiska landet Hinsides. Onda krafter jagar dem och de måste skynda sig innan det är försent för Linus att resa tillbaka. Ett större problem hotar Linus återvändande: han själv. Något håller på att ta över hans kropp och han känner att ondskan växer sig allt starkare i hans kropp.

Hinsides väktare är den avslutande delen i trilogin. Den är spännande som de andra två delarna. Det intressantaste med boken är hur relationerna ser ut mellan syskonen. Hur de förhåller sig till varandra beroende på vilken värld de befinner sig i. Berättelsen som skildrar syskonens verklighet är ganska verklighetstrogen. Jag tycker att det är kul att hitta svensk fantasy som håller en fin kvalité och som riktar sig till yngre läsare.

Det märks att Karin Alvtegen har ett antal böcker på sitt cv. Hon vet hur man fångar sin läsare och skriver på ett sätt som är lätt att ta till sig. Hon riktar sig till en bred publik med sina böcker. Det är ett fint samarbete mellan mor och son.

Uppläsare är Karin Alvtegen och hon läser på ett sätt som påminner om självaste Astrid Lindgren. Hon har en inlevelse och närvaro som gör att jag myser när jag lyssnar. Det är svårt att sluta lyssna.

Jag rekommenderar Hinsides väktare till dig som har läst de föregående böckerna. Om du inte gjort det och vill ta dig till en parallell värld där mystiska varelser och människor lever sida vid sida är detta något för dig. Trevlig kväll!

Betyg: 3 av 5


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nyårslöftet är infriat!

Förra nyår gav jag mig själ ett löfte om att jag skulle försöka sticka en kofta. Efter ett antal försök som resultera i att jag repade upp ...