måndag 10 december 2018

Byta plats med din look alike är svar på alla dina problem

Recension av The princess switch

Ikväll tänkte jag passa på att både tipsa och dissa en och samma film. Det är filmen The princess switch som kom i år. Den är regisserad av Mike Rohl som mest regisserat tv-serieavsnitt och tv movies. Robin Bernheim och Megan Metzger har skrivit manuset.

Konditorn Stacy De Novo, Vanessa Hudgens, vågar inte ta några risker. När julen närmar sig och hon laddar för en hemmahelg när allt ändras. Bästa vännen och kollegan Kevin anmäler henne till en bagartävling i Belgravia. Mot alla odds åker de dit. Väl på plats träffar Stacy sin look alike grevinna Margaret som ska gifta sig med prinsen. Båda är de nyfikna på den andres liv och bestämmer sig för att byta liv med varandra i två dagar. Vad kan ske på två dagar?

The princess switch är en sockersöt film med mycket julkänsla. Det är på gränsen att det blir lite för mycket av det söta. Det blir för gulligpluttigt. Du vet hur det ska sluta redan efter att du har sett 10 minuter utav filmen. Alla är supersnälla mot varandra och det finns inte ens den minsta tillstymmelse till en skurk eller ens konkurrens trots att huvudkaraktären är med i en baktävling. Ingen i deras närhet vet att kvinnorna bytt plats med varandra. Borde inte ens vänner reagera om man helt plötsligt fått en ny personlighet? Filmen känns inte trovärdig på det viset. Det ska vara en prinsessaga och det är det verkligen uti fingerspetsarna.

Är det bra?...Nja nej...skådespelet är överdrivet sockersött och gulligt. Filmen saknar någon form av svärta. Det finns ingen motgång alls för någon av karaktärerna, vilket gör att det finns ingen verklighetsförankring alls.

Karaktärerna går utomhus utan vantar med öppna jackor och de fryser inte fast de går i snö. De kastar snöbollar utan handskar. Blir inte händerna kalla av snö? Inte i den här filmen. Dessutom är det helt ok att gå utomhus mitt i vintern i en kort liten klänning med en tunn kappa medan mannen har på sig riktiga vinterkläder. Eh jaha....tur att kvinnan är modetrendig och inte varm...för det är ett sätt att höja nivån på filmen?!

Jag rekommenderar inte filmen till någon förutom till dig som vill ta dig an en smörig film med lyckligt slut. Trevlig kväll!

Betyg: 1 av 5