torsdag 6 december 2018

En jätte kan vara lösning på alla problem?


Recension av Golem


Det var ett tag sedan jag tog mig an en klassiker, men det har jag gjort nu. Jag slog två flugor i en smäll när jag läste Golem av Isaac Bashevis Singer. Dels är den en klassiker samt är boken en hyllvärmare hemma hos mig och därmed kan den ingå i Hyllvärmareutmaning för 2018.


Rabbi Leib är fundersam. Han vill hjälpa judarna som har det svårt, men han vet inte hur han ska gå till väga. En kväll knackar en främling på hans dörr och erbjuder honom en lösning på problemet. Rabbi Leib ska bygga en Golem utav lera. Jätten kommer att lyda Leib och befria judarna från deras problem. Är det verkligen så enkelt?

1978 mottog Isaac Bashevis Singer nobelpriset i litteratur. Betyder det att han är bra då? I det här fallet ja. Jag gillar nästan alltid böcker som handlar om ett monster på ett eller annat sätt. Boken var en pionjär för sin tid. Mary Shelly sägs ha varit inspirerad av Golem när hon skrev Frankenstein. Hon gjorde ett betydligt bättre försök till att skapa en klassiker i mina ögon.

Det finns en del moraliska frågeställningar i i: är det rätt att skapa någon från ingenting och vad gör man med jätten som är ens vapen är förbrukad? Den är samhällskritisk på det vis att boken ifrågasätter hur regenter har rätt att behandla folket. Har alla rätt att försvara sig? Golem som är ett vapen från början blir förvirrad och ensam när han inte längre har ett uppdrag att slutföra. Vilket ansvar har ”skaparen”?

Golem är skriven på ett rakt sätt det vill säga från a till ö. Det är inga större utsvävningar eller återblickar. Språket är helt ok.

Golem riktar sig till åldern 9-12 och det kan jag köpa. Den passar även vuxna som inte är förtjusta i monsterberättelser. Boken är en ganska lågmäld ur den synvinkeln. Det här är en bok som får dig att fundera över olika moraliska frågeställningar.

Jag rekommenderar Golem till dig som vill läsa en klassiker. Trevlig kväll!

Betyg: 3 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nyårslöftet är infriat!

Förra nyår gav jag mig själ ett löfte om att jag skulle försöka sticka en kofta. Efter ett antal försök som resultera i att jag repade upp ...