fredag 1 februari 2019

Blodet har ett högt pris

Recension av Blodsmak

Idag är det fredag och det firar jag med ett blodsugande ”Bookface”. Jag har läst Eva Häggmarks debutroman Blodsmak. Förra året nådde boken marknaden. Först och främst vill jag tacka Eva Häggmark för recensionsexemplaret.

Lina lever om natten. Hon är en anorektisk kuf som är svår att komma in på livet enligt hennes arbetskamrater. Lina livnär sig på att städa om nätterna på sjukhuset. Erik är hennes ragg som vill ha något mer, men Lina tvekar. Blodbussarna utsätts för rån på olika håll i Sverige och ingen förstår varför. Snart börjar även sjukhusen rånas. Landet skakas av en blodkris. Lina förstår att det måste komma från den värld som hon egentligen tillhör. En värld som hon själv undvikit i snart 22 år. Vad händer när hon själv tvingas tillbaka till monstrens värld?

Blodsmak är inte bara en vampyrbok. Det finns ett djup i boken. Karaktären Zainab kämpar för att ge sin familj mat för dagen. Hon gömmer sig för maffian och myndigheterna. Ett utvisningsbeslut hänger över hennes huvud och hon vet inte hur länge familjen kan hålla sig gömda. Blodsmak är inte en typisk vampyrbok. Den är mer en thriller med övernaturliga inslag. Läsaren blir detektiven som försöker att lösa brotten samtidigt som denne får följa Linas liv i både nu- och dåtid. Det är många trådar som vävs samman.

Boken är långt ifrån hädelselös. Det händer någonting hela tiden utan att det känns överdrivet. Många intriger och problem driver berättelsen framåt och det är välskrivet. Eva Häggmark har skapat en bok där vampyrerna är både rovdjur och sofistikerade varelser. Det är en hybridvärld full av mord och lyx. De rör sig i glamourösa sfärer och har sina intriger och maktkamper med varandra. För att sedan försöka smälta in i människornas sfär.

Språket flyter på bra och det är enkelt. Vissa meningar är riktigt snyggt skrivna, som på sidan 28 ”Det halvfärdiga huset påminde henne om ett skelett från ett mäktigt djur som kastade tunga skuggor över området, och ljudet av presenningar som slog mot byggnadsställningarna tävlade i volym mot vindens tjut.”. Det finns flertalet meningar som är skrivna på detta vis. Eva Häggmark har ett målande språk som är fantastiskt. Det är precis lagom beskrivande.

Jag kunde inte lägga ifrån mig boken. Blodsmak är helt klart en sträckläsningsbok. Det är en bok för dig som älskar att läsa om monster i alla dess olika skepnader och miljöer.

Jag rekommenderar Blodsmak till dig som älskar vampyr- eller monsterböcker för den delen. Den är mörk, mystisk och framförallt spännande. Trevlig kväll!