måndag 4 februari 2019

Vänskap ser inga gränser

Recension av Röjar-Ralf kraschar internet

I helgen begav jag mig till bion och såg Röjar-Ralf kraschar internet i 3D. Filmen är regisserad av Phil Johnston och Rich Moore. Rich Moore har regisserat den första filmen samt Zootropolis. Röjar-Ralf kraschar internet är skriven av Pamela Ribon och Phil Johnston.

Röjar-Ralf och sin vapendragare Vanellope är bästa vänner. Vanellope drömmer om något mer. Hon är trött på vardagen i sitt racingspel. Hon kan alla banor och alla fusk. Hon vill se något nytt och spännande. Ralf å andra sidan är mer än nöjd med vardagen. När ratten till Vanellopes spel går sönder är skrotning av spelet dess enda utväg. Ralf vägrar att acceptera detta öde. Ralf och Vanellope ger sig ut på internet för att söka efter ratten som är svaret på alla deras problem eller är det bara starten på dem?

Hantverket är fint och jag kan förstå varför filmen är Oscarsnominerad. Däremot är jag lite besviken på 3D-effekterna. När man gör en animerad film ska man väl passa på att ta ut svängarna? Det kommer ändå inte att se onaturligt ut. Det är fortfarande en snyggt animerad film, men jag hade lika gärna kunnat sett den i 2D. Filmen besvarar frågan: Hur ser det ut på Internet? Tittaren tas med i en stad där alla kända märken har sin egen byggnad. På gatorna springer det runt pop-up annonser och trakasserar alla besökare för att få dem att klicka just på deras annons. Det är lite kul att de driver med detta fenomen. Den roligaste karaktären på internet är ändå ”sökgubben”. Han ser ut som en professor och skriker ut i förväg vad han tror att du vill söka efter baserat på sökhistoriken. Något som blir förvirrande när han möter Ralf och Vanellope som saknar sökhistorik.

Manuset är helt ok. Handlingen cirkulerar kring en vänskapshistoria där de gör allt för varandra och de har svårt att acceptera att de inte delar varandras drömmar. Det är en film som kan appliceras i vår vardag, vilket gör att det är lätt att ta till sig filmen. Extra kul är det att det är en kvinnlig hjälte i en av huvudrollerna något som är ovanligt för att vara Disney. Ett roligt parti i filmen är när Vanellope träffar alla Disney-prinsessor och diskuterar vad som krävs för att kalla sig prinsessa. I dialogen finns argument som visar på den aktuella debatten gällande jämställdhet, kvinnlig frihet och rätten till att få vara sig själv. I huvudsak är det ganska lätt att lista ut vad som kommer ske härnäst i filmen. Det finns få oväntade vändningar i dramaturgin och skämten är lite lama. Det kan bero på att jag såg filmen dubbad till svenska.

Jag rekommenderar Röjar-Ralf kraschar internet till dig som har sett den första filmen. Det här är en film om vänskap. Trevlig kväll!