måndag 25 mars 2019

Kärlek, komik och kamratskap – vad mer behöver man?

Recension av Stan & Ollie

I lördags blev det bio och det blev dramakomedin Stan & Ollie alias Helan & Halvan. Filmen är regisserad av Jon S. Baird. Han har mest regisserat tv-serier men han har även filmen Filth. Manuset är skrivet av Jeff Pope och A.J. Marriot.

Efter 16 år kämpar Stan, Steve Coogan, och Ollie, John C. Reilly, med att komma tillbaka till glansdagarna i rampljuset. De ger sig ut på turné i Storbritannien för att fånga filmproducenten Miffins uppmärksamhet. Problemet är att de intar varken de stora teatrarna och salongerna är långt ifrån fylld. Hur vänder man på steken och tar sig in i rampljuset igen? Genom komik så klart? Stan och Ollie gör allt för att locka publiken till föreställningarna, vilket är ett måste eftersom pengarna sinar och filmen börjar glida dem ur händerna. Kan de vända tragedin och göra komisk succé?

Stan Laurel och Oliver Hardy är ikoner inom komikerbranschen. De är och förblir Helan och Halvan. Ett komikerpar som var pionjärer på sin tid. De blev kända för sin tajming och att få skämten att se enkla ut. De tog komedigenren till en helt ny nivå, nämligen konsten. Filmen förmedlar samma budskap och det finns en myshetsfaktor genom hela filmen. Det är en fin berättelse om Stan och Ollies vänskap. Hantverket är snyggt. Det är bra regi, fint skådespel och ett bra manus. Alla bitar klaffar.

Steve Coogan och John C. Reilly är som klippt och skurna för att gestalta Stan och Ollie. Coogan och Reilly är makalösa i sina tolkningar. De visar upp ett fint samspel samt gedigna tolkningar av Stan och Ollie. Shirley Henderson är som vanligt duktig i sin roll som Lucille Hardy. Hon gestaltar en kvinna som är orolig över sin man. Hon fruktar hans hälsa och hans envishet. Hon är rädd för att han vägrar att lyssna på sin kropp och pressar den till bristningsgränsen. Nina Arianda gör Ida Laurel som är respektingivande och tuff. Hon sätter sin make på plats och vägrar låta honom dricka. Hon tar alla hans supar. Ett sätt för att visa att han inte ska trilla in i alkoholismen igen. Hon är en hård kvinna med ett stort hjärta.

Sminket måste få eloge för att de lyckas förvandla John C. Reilly till Oliver Hardy. John C. Reilly är så pass lik att det är på gränsen att jag tror att det är Oliver Hardy jag ser på. Det hörs på rösten att det är John C. Reilly, men det är svårt att se. Hoppas att sminket blir belönade för sin insats.

Jag rekommenderar Stan & Ollie till dig som vill se en mysig film med vänskap i fokus. Trevlig kväll!