tisdag 26 mars 2019

Maktkamp, ångest och framtidsvisioner


Recension av Kaos


Jag vill börja med att tacka Johanna Juneke för recensionsexemplaret av novellsamlingen Kaos som kom 2018. Johanna Juneke har även skrivit en dystopisk thriller och en barnbok. Om du vill läsa mina tankar om Swedavien och Den magiska kvantportalen klicka på respektive titel.


Kaos innehåller tio dystopiska noveller. Det är inte ofta jag läser noveller och när jag väl läser dem blir jag överraskad över hur vissa författare lyckas skapa något unik på så få sidor. Johanna Juneke är definitivt en sådan författare. Hon lyckas skapa noveller som är aktuella och de säger något om den tid vi lever i.

Varje novell är i unik och det är en ny karaktär i fokus. Novellsamlingen håller en fin och jämn nivå. Det finns några av dem som sticker ut. Jag älskar den om mannen som tvingas till att bli skurk. Den ångestkänsla som finns i texten lyser igenom och träffar mig rätt i hjärtat. I Gov vr1.0 lyckas Johanna Juneke fånga skurken och dess genom onda plan. Det är intressant att befinna sig i skurkens sinne. Även om varje novell är unik finns det ändå en röd tråd genom hela samlingen som gör att allt hänger ihop.

Kaos är ett passande namn för samlingen. Det är en samling om makt, ångest, desperation i en dystopisk värld.

Jag rekommenderar Kaos till dig som vill ta dig an en dystopisk novellsamling som är spännande och insupande. Trevlig kväll!

Betyg: 5 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nyårslöftet är infriat!

Förra nyår gav jag mig själ ett löfte om att jag skulle försöka sticka en kofta. Efter ett antal försök som resultera i att jag repade upp ...