fredag 22 mars 2019

Är du säker på den jord som du går på?

Recension av Jorden vaknar

Fredag igen och ni vet vid det här laget vad det betyder. ”Bookface Friday”!!! Till idag har jag tagit mig an nästa del i Madeleine Bäcks skräcktrilogi Jorden vaknar. Vill du påminna dig om vad första delen Vattnet drar handlar om klicka här.

Skogskvinnan Gunhild är tacksam för att hon lyckades att mota bort varelserna en gång. För nu vet hon att det är lugnt, men hon vet också att det endast är en tidsfråga innan varelserna kommer tillbaka. Hon vet hur man använder magi för att skydda. Ett kyrkoinbrott går snett och de uråldriga krafterna är lösa i både skogen och vattnet. Barnbarnet Krister som Gunhild inte haft någon kontakt med de senaste åren verkar dela hennes syner. Tillsammans måste de ta sig an makterna som hotar lugnet i Hofors och dess invånare.

Jorden vaknar är den andra delen i trilogin och den är möjligtvis lite äckligare och lite läskigare än den första boken. I alla fall är monstren betydligt äckligare beskrivna. Vissa partier får mig att rysa och äcklas. Madeleine Bäck är mer detaljerad i den andra boken. Hon beskriver hur de ser ut och hennes sätt att sätta stämningen i boken är imponerande. Serien skulle passa bra som film. Åh vad jag skulle vilja se det här på vita duken. Dessa monster som jag ser framför mig med svarta ögon, långa klor och som suktar efter människokött.

Miljön i sig är väldigt tacksam att ha som skådespelsplats. Det är mörkt, fuktigt, skog och landsbygd. Allting blir lite extra läskigt. Skogen i sig är mystisk bara den och det är lätt att se allt framför sig när varelserna kommer och försöker att ta sig an nästa offer.

Som jag skrev i blogginlägget om Vattnet drar så är även Jorden vaknar en cross over-bok som gör att den tilltalar en bred publik. Huvudsaken är att publiken gillar skräck och mystik. Språket är lätt att ta till sig. Det flyter på utan upprepningar och avsaknaden av transportsträckor gör det lätt att lyssna på boken eller läsa den. Jag har återigen lyssnat och Sanna Krepper är lika duktig att läsa Jorden vaknar.

Jag rekommenderar Jorden vaknar till dig som läst den första boken. Eller till dig som älskar skräck och magi. Som jag sa i mitt förra blogginlägg om Vattnet drar nu måste jag lyssna på nästa del! Trevlig helg!